Pengaruh Metode SAS terhadap Hasil Belajar Membaca Bahasa Indonesia Kelas 1 SDIT Islamia
Abstract
The method used in reading class must be able to provide maximum knowledge to students. This study aims to determine the effect of the SAS (Structural Analysis Synthetic) method application on reading outcomes in Indonesian Subject in grade 1st SDIT Islamia. This research using a quantitative experiment design with a sample of 24 students in experimental class and 24 students in control class and data analysis through the classical assumption test and t-test. Results of the study showed that the mean post-test score of the experimental class was higher than that of the control class. In addition, it is known that the value of tcount > ttable, so it can be concluded that the SAS method application in reading class in 1st grade of SDIT Islamia has a significant influence on student learning outcomes.
Downloads
References
Ayu, T. D., Rispatiningsih, D. M., & Walyono. (2022). Upaya Pendidik dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik di Sekolah Minggu Buddha (SMB) Dhamma Sena (Studi Kasus di Vihara Sradha Dhamma Pokoh, Wonoboyo). Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(4), 1593. https://doi.org/10.32884/id e as.v8i4.1049
Fauzi. (2018). Karakteristik Kesulitan Belajar Membaca pada Peserta Didik Kelas Rendah SD. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(2), 95–105. https://doi.org/10.21009/pip.322.2
Hadiana, L. H., Hadad, S. M., & Marlina, I. (2018). Penggunaan Media Big Book untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Kalimat Sederhana. Jurnal Pendidikan Pendidik SD, 4(2).
Hasanah, A., & Lena, M. S. (2021). Analisis Kemampuan Membaca Permulaan dan Kesulitan yang Dihadapi Peserta Didik SD. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 3296–3307. https://doi.org/10.31004/e dukatif.v 3i5.526
Hasibuan, S. (2019). Penggunaan Metode SAS dalam Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan pada Peserta Didik Kelas I SDN 106162 Medan Estate. School Education Journal, 9(2).
Kurniaman, O., & Noviana, E. (2016). Metode Membaca SAS (Struktural Analitik Sintetik) dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan di Kelas I SDN 79 Pekanbaru. Jurnal Primary, 5(2).
Kurniasih, I., & Sani, B. (2020). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran. (A. Jay, Ed.) (Cetakan Pe). Kata Pena.
Novelyya, S. (2019). Pengaruh Karakter Rasa Ingin Tahu Peserta Didik terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA Fisika di SMP Negeri 08 Muaro Jambi. BRILIANT: Jurnal Riset dan Konseptual, 4(2). https://doi.org/10.2 8926/briliant
Nursanti, I., Sumantri, S., & Nurjanah. (2019). Penerapan Metode Pembelajaran SAS dalam Setting Permainan untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca pada Peserta Didik Kelas I (Satu) SD Negeri Jatimakmur III Pondok Gede Bekasi Jawa Barat. Jurnal Metamorfosa, 7(1).
Purwanto, M. N., & Alim, D. (1997). Metodologi Pengajaran Bahasa Indonesia. (N. Falah, Ed.) (Cetakan Pe). Jakarta: Rosda Jayaputra.
Rahim, F. (2007). Pengajaran Membaca di SD (Edisi Kedu). Padang: Bumi Aksara.
Rambe, R. N. K. (2018). Penerapan Strategi Index Card Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Tarbiyah, 25(1). https://doi.org/10.30829/tar.v25i1.237
Silfiyah, A., Ghufron, S., Ibrahim, M., & Mariati, P. (2021). Pengaruh Penerapan Metode SAS (Struktural Analitik Sintetik) terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Peserta Didik di SD. Jurnal Basicedu, 5(5), 3142–3149. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1321
Syawaluddin, A., & Faisal, M. (2018). Pengaruh Metode SAS (Struktural Analisis Sintesis) tehadap Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan pada Peserta Didik Kelas II SDN Mappala Kecamatan Rappocini Kota Makassar. Jurnal Publikasi Pendidikan, 8(3). http://ojs.unm.ac.id/index.php/
Utamiasih, N. N. S. (2020). Penerapan Metode SAS Berbantuan Kartu Huruf Berwarna untuk Meningkatkan Hasil Belajar Membaca Permulaan Peserta Didik Kelas I SD Negeri 8 Ababi. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1). htt p://ejournal.ihdn.ac.id/index.php/AW
Wardiyati, H. (2019). Penerapan Metode SAS (Struktural Analitik Sintetik) untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Peserta Didik Kelas Rendah. JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3(5). https://doi.or g/10.33578/pjr.v3i5.7837
Yuliyanti, N. (2022). Pendidik Profesional yang Mendidik Anak Bangsa. https://doi.org/10.31237/osf.io/8yu9k
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.