Implementasi Fathul Qorib dalam Maharah Al-Qira’ah dengan Menggunakan Metode Diskusi Mahasiswa Semester III Jurusan Bahasa dan Sastra Arab UIN Maliki Malang

  • Sri Afrida Yanti UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Taufiqur Rochman UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Abdul Basid UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

Abstract

Fathul qorib which is part of the yellow book is a reference for knowledge in various school instutions, both madrasas and universities, including in the application of Arabic. To understand and study fathul qorib can apply maharah qiraah or reading skills with the discussion method. The research method that reseaerchers use is descriptive qualitative. The results of the research that the researcher found that students in the third semester of BK majoring in Arabic language and literature, Maulana State Islamic University Malik Ibrahim Malang by applying Fathul Qorib in maharah qira'ah and using the discussion method were able to read Arabic. This is seen from the enthusiasm and enthusiasm of students' learning while in class and the student response at the end of learning to the use of Fathul Qorib can help reading. So among the students asked that this research continue.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Budiman, A., & Lubis, N. A. (2022). Pengembangan Komik Sejarah Islam dalam Meningkatkan Karakter Peserta Didik di SDN 13 Tigo Janglo Lintau Buo Kabupaten Tanah Datar. At-Tarbiyah Al-Mustamirrah: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 79-89. http://dx.doi.org/10.31958/atjpi.v3i2.4374
Eliyawati, & Widiyati, E. (2022). Efektivitas Penerapan Metode Sorogan Kitab Matan Al-Ghoyah Wattaqrib (Fathul Qorib) Pengarang Abi Syuja’ahmad Bin Husain Al-Ashfihani. El Islam: Wducation, Leraning, and Islamic Journal, 4(2), 38-55.
Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10 .21831/hum.v21i1.38075
Hadi, M. S. (2022). Pembelajaran Fathul Qarib Berbasis Masalah Melalui Forum Syawir (Musyawarah) di Pondok Pesantren Denanyar Jombang. Risâlah: Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 8(2), 473-489. https://doi.org/1 0.31943/jurnalrisalah.v8i2.266
Harfi, Z., Azizah, N., & Khairat, A. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Forward and Backward Chaining untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(4), 1503-1510. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i4.1014
Hermawan, A. (2014). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Rosdakarya.
Ida, T. (2022). Pembelajaran Kitab Fathul Qarib di Madrasah Diniyah Pondok Pesantren Anwarul Huda Kalikesur Kedungbanteng Banyumas Tahun Ajaran 2021/2022. (Doctoral dissertation, UIN Prof. KH. Saifuddin Zuhri Purwokerto).
Ihwan, M. B., Mawardi, S., & Ni’mah, U. (2022). Pengaruh Penguasaan Ilmu Nahwu dan Sharaf terhadap Kemampuan Membaca Kitab Fathul Qorib. Tadris Al-Arabiyat: Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa arab, 2(1), 61-67. https://doi.org/10.30739/arabiyat.v2i1.1422
Istiqomah, I. N., Sa'diyah, M., Albab, D., & Wargadinata, W. (2021). Modifikasi Pembelajaran Teks Bahasa Arab Melalui Metode Tutor Sebaya dan Syawir. In International Conference of Students on Arabic Language (Vol. 5, pp. 487-493).
Kuny Zakkiyah. (2021). Penggunaan Media Kartu dalam Pembelajaran Maharah Qira’ah Bahasa Arab. Univer sitas Yudharta.
Latuconsina, S. N., & Susiawati. (2018). Efektivitas Permainan Bahasa Arab dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Program Mahasiswa Studi Pendidikan Bahasa Arab. Arabi: Journal Of Arabic Studies, 3(2), 146–156. https://doi.org/10.24865/ajas.v3i2.99
Lubis, N. A., Wahyudi, H., & Rudiadi. (2020). Islamisasi Ilmu Pengetahuan Menurut Ismail Raji Al-Faruqi. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 19(2), 23–29.
Ma’duali, F., Siskandar, & Sunhaji, A. (2019). Implementasi Metode Diskusi terhadap Peningkatan Pembelajaran Kitab-Kitab Salaf. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 2(02), 232-253. https://doi.org/10.3754 2/iq.v2i02.35
Malanua, S. P. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa Arab dalam Maharah Qira’ah pada Mahasiswa Alumni Pondok Pesantren di Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Manado. Al-Mashadir, 1(1), 58-65. https://doi.or g/10.30984/almashadir.v1i1.88
Maulana, R. (2021). Studi Analisis Muatan Lokal Pembelajaran Fiqih Kitab Fathul Qarib dan Pemahaman Siswa MA Nurul Ulum Kauman Jekulo Kudus Tahun Ajara 2020/2021. (Doctoral dissertation, IAIN Kudus).
Restu, M., & Wahyuni, S. (2019). Implementasi Metode Al Miftah Lil Ulum dalam Membaca Kitab Fathul Qorib bagi Pemula di Pondok Pesantren Salafi Sidogiri Kabupaten Pasuruan. Intelektual: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 9(3), 263-272. https://doi.org/10.33367/ji.v9i3.1025
Rohman, M. A. (2021). Manajemen Peningkatan Pemahaman Islam Moderat Melalui Konsep Pembelajaran Kitab Fathul Qorib di Pondok Pesantren Arbai Qohhar. Inisiasi: Urnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 16-24.
Setiawan, A., Herdiana, & Juandi, J. (2023). Pembelajaran Berbicara dengan Menggunakan Metode Mudzakarah di SMK Al-Huda Turalak Kabupaten Ciamis. Diksatrasia: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(1), 56-61. http://dx.doi.org/10.25157/diksatrasia.v7i1.8619
Published
2023-05-31
How to Cite
YANTI, Sri Afrida; ROCHMAN, Taufiqur; BASID, Abdul. Implementasi Fathul Qorib dalam Maharah Al-Qira’ah dengan Menggunakan Metode Diskusi Mahasiswa Semester III Jurusan Bahasa dan Sastra Arab UIN Maliki Malang. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, [S.l.], v. 9, n. 2, p. 523-528, may 2023. ISSN 2656-940X. Available at: <https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/1270>. Date accessed: 04 dec. 2024. doi: https://doi.org/10.32884/ideas.v9i2.1270.