Manfaat Literasi Digital Generasi Z sebagai Preferensi Tujuan Wisata dan Promosi Pariwisata

  • Viona Amelia Sekolah Tinggi Pariwisata Ambarrukmo Yogyakarta
  • Danang Prasetyo Sekolah Tinggi Pariwisata Ambarrukmo Yogyakarta

Abstract

Generation Z activities in the realm of digital technology extend to the preference of tourist destinations to be visited. This study aims to determine surfing activities in cyberspace carried out by students which are closely related to the decision to take a tour and the actions afterward. Descriptive qualitative research method with purposive sampling technique on 407 respondents. The results of the study show that digital literacy among students at Tourism Campus is high, they are able to make the final decision to visit a destination based on considerations obtained from surfing results in cyberspace. The decision to visit a tourist destination is not only as a user, but also involved in promoting it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia & Internet Indonesia. (2022). APJII di Indonesia Digital Outloook 2022. https://apjii.or.id/berita/d/apjii-di-indonesia-digital-outloook-2022_857
Herlina, E., Setiawan, I., Prabowo, F. H. E., Usmar, D., & Fauzan, I. (2022). Pelatihan dan Pendampingan Literasi Digital dalam Upaya Mempromosikan Destinasi Wisata untuk Kelompok Sadar Wisata Kabupaten Ciamis. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bumi Raflesia, 5(3), 1006–1012. https://doi.org/10.36085/jpmbr.v5i3.3409
Jariah, A. (2021). Implementasi Literasi Digital dalam Peningkatan Daya Tarik Wisata di Era New Normal Kota Palangka Raya. Jurnal Hadratul Madaniyah, 8(1), 74–87. https://doi.org/10.33084/jhm.v8i1.2441
Kemendikbud. (2022). Sekilas Pandang Revolusi Industri 4.0. Majalah Jendela Pendidikan dan Kebudayaan, 64, 6.
Kemenparekraf. (2022). Pariwisata Global Diproyeksikan Akan Bangkit ke Masa Prapandemi pada 2023. https: //pedulicovid19.kemenparekraf.go.id/pariwisata-global-diproyeksi-bangkit-ke-masa-pra-pandemi-pada-20 23/
Kemenparekraf/Baparekraf RI. (2021). Strategi Digital Tourism dalam Menggaet Wisatawan. https://kemenpare kraf.go.id/ragam-pariwisata/Strategi-Digital-Tourism-dalam-Menggaet-Wisatawan
Kominfo. (2022a). Indeks Literasi Digital Indonesia Kembali Meningkat Tahun 2022. https://aptika.kominfo.go. id/2023/02/indeks-literasi-digital-indonesia-kembali-meningkat-tahun-2022/
Kominfo. (2022b). Status Literasi Digital di Indonesia pada Tahun 2022. https://web.kominfo.go.id/sites/default /files/ReportSurveiStatusLiterasiDigitalIndonesia2022.pdf
Laila, K., & Hendriyanto. (2021). Menyiapkan Pendidik Profesional di Era Society 5.0. http://ditpsd.kemd ikbud.go.id/artikel/detail/menyiapkan-pendidik-profesional-di-era-society-50
Mardina, R. (2017). Literasi Digital bagi Generasi Digital Natives. https://www.researchgate.net/profile/Riana-Mardina2/publication/326972240_Literasi_Digital_bagi_Generasi_Digital_Natives/links/5b6e6581299bf14c6d98ddab/Literasi-Digital-bagi-Generasi-Digital-Natives.pdf
mediaindonesia.com. (2021). Marketeers Hangout Tekankan Konsep CIEL & Marketing 5.0. https://mediaindon esia.com/ekonomi/387034/marketeers-hangout-tekankan-konsep-ciel-marketing-50
Mely. (2022). Hasil Survei Mengungkapkan Media Sosial Paling Digemari di Indonesia. https://www.gatra. com/news-548811-nasional-hasil-survei-mengungkapkan-media-sosial-paling-digemari-di-indonesia-.html
Pratama, Y., Sinaga, A. M., Sianturi, R. A., & Situmorang, V. (2021). Literasi Media Digital pada Komunitas Pariwisata di Kawasan Danau Toba. Jurnal Master Pariwisata (JUMPA), 8(1), 245–258.
Purike, E., Kurniasih, I. W., Wulandari, F. W., & Nirwani, A. (2022). Transaksi Digital dan Perkembangan E-Tourism di Indonesia. NAWASENA: Jurnal Ilmiah Pariwisata, 1(2), 12–19. https://doi.org/10.56910/nawa sena.v1i2.157
Ramadhan, I., Imran, I., Firmansyah, H., Efriani, E., & Dewantara, J. A. (2022). Strategi Pengembangan Objek Pariwisata Hutan Albasia. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(3), 993–999. https://doi.org/10 .32884/ideas.v8i3.908
Rizkinaswara, L. (2020). Revolusi Industri 4.0. Aptika. Kominfo. Go. Id. Https://Aptika. Kominfo. Go. Id/2020/01/Revolusi-Industri-4-0.
Sabila, A., Sudiarta, I. N., & Sunarta, I. N. (2022). Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pengunjung Berwisata ke Taman Safari Indonesia di Kabupaten Bogor Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Master Pariwisata (JUMPA), 9(1), 147–178. https://doi.org/10.24843/JUMPA.2022.v09.i01.p07
Sanjiwani, P. K., & Pujani, L. P. K. (2021). Implikasi Berita Hoax terhadap Sektor Pariwisata Berdasarkan Perspektif Hukum (1st ed., pp. 121–145). Badan Penerbit Fakultas Hukum Universitas Negeri Semarang.
Santo Gitakarma, M., & Tjahyanti, L. P. A. S. (2022). Peranan Internet of Things dan Kecerdasan Buatan dalam Teknologi Saat Ini. KOMTEKS, 1(1).
Saputra, I. P. D. A., Antara, M., & Sudiarta, I. N. (2022). Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Mahasiswa Berwisata ke Luar Negeri. Jurnal Master Pariwisata (JUMPA), 693. https://doi.org/10.24843/JUM PA.20 22.v08.i02.p16
Sobari, C. F. (2019). Tourism 4.0 adalah Millennial Tourism. https://www.genpi.co/berita/7050/tourism-40-adalah-millennial-tourism
Published
2023-05-29
How to Cite
AMELIA, Viona; PRASETYO, Danang. Manfaat Literasi Digital Generasi Z sebagai Preferensi Tujuan Wisata dan Promosi Pariwisata. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, [S.l.], v. 9, n. 2, p. 377-386, may 2023. ISSN 2656-940X. Available at: <https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/1282>. Date accessed: 29 mar. 2024. doi: https://doi.org/10.32884/ideas.v9i2.1282.