Penggunaan Media Video Berbasis Capcut dalam Pembelajaran Mengidentifikasi Unsur Teks Berita pada Siswa Kelas VIII MTs Negeri 1 Kabupaten Gorontalo
Abstract
The purpose of this study was to describe the use of Capcut-based video media in learning to identify the elements of news text on students, student learning outcomes, and inhibiting factors in the use of Capcut-based video media. This research uses descriptive method with qualitative research type. Based on the results of the study, it is stated that the use of Capcut-based video media in learning to identify the elements of news text has been successfully used so that student learning outcomes reach competency standards, and in accordance with RPP. The assessment of identifying the elements of news text on students in the knowledge aspect is in the form of text described in the student worksheet.
Downloads
References
Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (Basastra) di Sekolah Dasar. Pernik: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35–44. https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.48 39
Hasan, M. (2021). Media Pembelajaran. Tahta Media Group.
Hutasoit, E., Purwanto, P., & Waruw, E. (2019). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Berita dengan Model Kooperatif Jigsaw pada Siswa Kelas VIII-B SMP Negeri 1 Pancurbatu. Jurnal Darma Agung, 27(2), 1049-1056. https://doi.org/10.46930/ojsuda.v2 7i2.272
Kasim, N. (2016). Pembelajaran Menyimak Dongeng dengan menggunakan Media Audio (Tape Recorder) pada Siswa Kelas VIII Negeri 2 Kota Gorontalo. (Doctoral of thesis, Universitas Negeri Gorontalo).
Masrin, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa di SMA Labschool Jakarta. Jurnal Ilmiah Telaah, 5(2), 57–64. https://doi.org/10.31764/telaah.v5i2.2630
Mooduto, E. P. (2021). Penggunaan Media Visual Power Point dalam Pembelajaran Menyusun Teks Resensi pada Siswa Kelas XI SMK N. 1 Suwawa Tahun Pelajaran 2020-2021. (Doctoral of thesis, Universitas Negeri Gorontalo).
Pramesti, D. A., Wardani, N. E., & Ulya, C. (2020). Pembelajaran Teks Eksplanasi Berdasarkan Kurikulum 2013 Siswa Kelas VIII Smp Negeri 8 Surakarta. Basastra: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 8(2), 381-389. https://doi.org/10.20961/basastra.v8i2.44691
Rasyid, M. Z. (2019). Ragam Media Pembelajaran. Literasi Nusantara.
Ruspika, T. (2016). Penggunaan Media Audio Visual dalam Pembelajaran Menyusun Teks Prosedur pada Siswa Kelas VIII 1 SMP Negeri 1 Tilongkabila Tahun Pelajaran 2015/2016. (Doctoral of thesis, Universitas Negeri Gorontalo).
Sartika, E. (2021). Pemanfaatan Media Digital pada Pembelajaran di Masa Pandemi. Jurnal Bahas, Sastra, dan Budaya, 11(2), 173– 182. https://doi.org/10.37905/jbsb.v11i2.14038
Sugiyono, S. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Tegela, A. D., Ntelu, A., & Salam, S. (2023). Pembelajaran Mengidentifikasi Unsur Intrinsik Teks Cerpen pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 10 Gorontalo Tahun Pelajaran 2022/2023. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 9(1), 257-268. https://doi.org/10.32884/id eas.v9i1.1211
Ubabuddin, U. (2019). Hakikat Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Journal Edukatif, 5(1), 18–27. https://doi.org/10.37567/jie.v5i1.53
Widyatnyana, K. N. (2021). Penerapan Model Discovery Learning pada Materi Teks Cerpen dengan Menggunakan Media Canva for Education. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 10(2), 229-236. https://doi.org/10.23 887/jurnal_bahasa.v10i2.695
Yatun, S. J. (2021). Pembelajarn Menelaah Teks Eksplanasi Berupa Paparan Kejadian Suatu Fenomena Alamm pada Siswa Kelas VIII Smp Negeri 1 Tapa Tahun 2018/2019. (Doctoral of thesis, Universitas Negeri Gorontalo).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.