The Teachers' Perceptions of the Effectiveness of Using Virtual Learning Media

  • Abd Ghofur Universitas PGRI Adi Buana

Abstract

This study aims to explore teachers' perceptions of the effectiveness of using virtual learning media. The research method used is descriptive quantitative research to determine the description of teacher perceptions of the effectiveness of using virtual learning media during the Covid-19 pandemic. Respondents in this study were 813 teachers from kindergarten, elementary, junior high school, high school levels spread across several regions in Indonesia. The data collection technique used is a questionnaire or questionnaire that is distributed to respondents through online surveys (using the google form application). The results showed that 97% of teachers said that their educational institutions had implemented virtual-based learning. The effectiveness of learning using virtual learning media was recognized by 44% of teachers. Several types of virtual media are used by teachers, including those using Google Classroom, Edmodo, Telegram, Email, WhatsApp (WA) and several other applications.


 


Penelitian ini bertujuan untuk menggali persepsi guru terhadap efektivitas penggunaan media pembelajaran virtual. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian kuantitatif deskriptif untuk mengetahui gambaran persepsi guru terhadap efektivitas penggunaan media pembelajaran virtual selama masa pandemi covid-19 ini. Responden dalam penelitian ini adalah 813 orang guru mulai dari jenjang TK, SD, SMP, SMA yang tersebar di beberapa daerah yang ada di Indonesia. Teknik pengumpulan data yang digunakan yakni kuesioner atau angket yang disebarkan kepada responden melalui survei secara daring (menggunakan aplikasi google form). Hasil penelitian menunjukkan bahwa 97% guru mengatakan kalau lembaga pendidikannya telah menerapkan pembelajaran berbasis virtual. Efektivitas pembelajaran dengan menggunakan media pembelajaran virtual diakui oleh sebanyak 44% guru. Beberapa jenis media virtual yang digunakan oleh guru di antaranya ada yang menggunakan google classroom, edmodo, telegram, email, whatsapp dan beberapa aplikasi lain.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Z., Hudaya, A., & Anjani, D. (2020). Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Covid-19. Research and Development Journal of Education, 1(1), 131. https://doi.org/10.30998/rdje.v1i1.7659
Adris Setiani. (2020). Efektivitas Proses Belajar Aplikasi Zoom di Masa Pandemi dan Setelah Pandemi Covid-19. SEMINAR NASIONAL PASCASARJANA 2020, 523–530. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/view/605
Arifin, A. S., & Sukati, S. (2020). Persepsi Guru Madrasah Ibtidaiyah Terhadap Pembelajaran Daring Selama Program Belajar Dari Rumah (BDR) di Masa Pandemi COVID-19. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 11(2), 150. https://doi.org/10.21927/literasi.2020.11(2).150-158
Arora, A. K., & Srinivasan, R. (2020). Impact of pandemic covid-19 on the teaching – learning process: A study of higher education teachers. Prabandhan: Indian Journal of Management, 13(4), 43–56. https://doi.org/10.17010/pijom/2020/v13i4/151825
Dwiyanti, D. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Memengaruhi Efektivitas Webinar selama Masa Pandemi Covid-19. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 7(2), 67. https://doi.org/10.32884/ideas.v7i2.339
Handoyo. (2020). UNESCO: Wabah virus corona ancam pendidikan 300 juta siswa. Kontan.Co.Id. https://internasional.kontan.co.id/news/unesco-wabah-virus-corona-ancam-pendidikan-300-juta-siswa
Ihsanuddin. (2020). Fakta Lengkap Kasus Pertama Virus Corona di Indonesia. Kompas.Com. https://nasional.kompas.com/read/2020/03/03/06314981/fakta-lengkap-kasus-pertama-virus-corona-di-indonesia?page=all
Maudiarti, S. (2018). PENERAPAN E-LEARNING DI PERGURUAN TINGGI Santi Maudiarti Sekolah Tinggi Pariwisata Trisakti. PERSPEKTIF Ilmu Pendidikan, 32(1), 53–68.
Novianti, N. R. (2011). Kontribusi Pengelolaan Laboratorium dan Motivasi Belajar Siswa terhadap Efektivitas Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan MIPA, 1(1), 158–166.
Nurkolis, N., & Muhdi, M. (2020). Keefektivan Kebijakan E-Learning berbasis Sosial Media pada PAUD di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 212. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.535
Ratu, D., Uswatun, A., & Pramudibyanto, H. (2020). Pendidikan Dalam Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Sinestesia, 10(1), 41–48. https://sinestesia.pustaka.my.id/journal/article/view/44
Santoso, E. (2009). Pengaruh Pembelajaran Online terhadap Prestasi Belajar Kimia Ditinjau dari Kemampuan Awal Siswa. Tesis Sekolah PascaSarjana Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Surakarta, 1–117.
Sari, R. P., Tusyantari, N. B., & Suswandari, M. (2021). Dampak Pembelajaran Daring Bagi Siswa Sekolah Dasar Selama Covid-19. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 9–15. https://doi.org/10.37478/jpm.v2i1.732
Shereen, M. A., Khan, S., Kazmi, A., Bashir, N., & Siddique, R. (2020). COVID-19 infection: Origin, transmission, and characteristics of human coronaviruses. Journal of Advanced Research, 24, 91–98. https://doi.org/10.1016/j.jare.2020.03.005
Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. PT. Rineka Cipta.
Sun, L., Tang, Y., & Zuo, W. (2020). Coronavirus pushes education online. Nature Materials, 19(6), 687. https://doi.org/10.1038/s41563-020-0678-8
Taufik, A. (2019). Perspektif Tentang Perkembangan Sistem Pembelajaran Jarak Jauh Di Kabupaten Kutai Kartanegara Kalimantan Timur. Jurnal Pendidikan&Konseptual, 3(2), 88–98. https://doi.org/DOI:http://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v2i4.111
Tuti Marjan Fuadi, Riki Musriandi, L. S. (2020). COVID-19 : PENERAPAN PEMBELAJARAN DARING DI PERGURUAN TINGGI. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 4(2). http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi/article/view/1022
W. Lawrence Neuman. (2020). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. Allyn and Bacon. https://doi.org/10.2307/3211488
Zacharo, K., Marios, K., & Dimitra, P. (2018). Connection of teachers’ organizational commitment and transformational leadership. A case study from Greece. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 17(8), 89–106. https://doi.org/10.26803/ijlter.17.8.6
Zein, M. (2016). Peran guru dalam pengembangan pembelajaran. Jurnal Inspiratif Pendidikan, 5(2), 274–285. http://103.55.216.56/index.php/Inspiratif-Pendidikan/article/view/3480
How to Cite
GHOFUR, Abd. The Teachers' Perceptions of the Effectiveness of Using Virtual Learning Media. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, [S.l.], v. 7, n. 4, p. 87-96, nov. 2021. ISSN 2656-940X. Available at: <https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/453>. Date accessed: 05 dec. 2021. doi: https://doi.org/10.32884/ideas.v7i4.453.