Pemanfaatan Aplikasi Let's Read dalam Meningkatkan Literasi Membaca Siswa Kelas 2 Sekolah Dasar

  • Nurhabibah Nurhabibah UIN Suska Riau, Pekanbaru
  • Mhmd Habibi UIN Suska Riau, Pekanbaru
  • Nursalim Nursalim UIN Suska Riau, Pekanbaru
  • Risnawati Risnawati UIN Suska Riau, Pekanbaru

Abstract

This research was conducted in grade 2 of elementary school and was motivated by a lack of reading literacy among elementary school students. The purpose of this study was to determine the effect of using the Let's Read application on reading literacy of 2nd grade elementary school students. This study used quantitative research which in this study required 2 classes, namely class 2A and class 2B with a description of class 2A as the experimental class and class 2B as the control class. The reading literacy questionnaire is the instrument used in this study. Data processing shows that the use of the Let's Read application has a significant impact on reading literacy among second grade students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2021). Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis. Bumi Aksara.
Arifin, Z. (2020). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jurnal Al-Hikmah, 1(1).
Effendi, D., & Wahidy, A. (2019). Pemanfaatan Teknologi dalam Proses Pembelajaran Menuju Pembelajaran Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.
Farhani, F., Prasetyawan, A., Widyartono, D., & Malang, U. N. (2022). Persepsi Orang Tua terhadap Aplikasi Let’s Read Digital. Jurnal Kajian Perpustakaan dan Informasi, 6, 108–123.
Harahap, S., Nasution, F., Nst, E. S., & Sormin, S. A. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Siswa Sekolah Dasar. JURNALBASICEDU, 6(2), 2089–2098.
Helmanto, F. (2020). Flashcard: Belajar Mufrodat Bahasa Arab Semakin Menantang. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(2). https://doi.org/10.30997/tjpba.v1i2.3091
Ibda, H. (2018). Penguatan Literasi Baru pada Guru Madrasah Ibtidaiyah dalam Menjawab Tantangan Era Revolusi Industri 4.0. Journal of Research and Thought on Islamic Education (JRTIE), 1(1), 1–21. https: //doi.org/10.24260/jrtie.v1i1.1064
Lien, D. A., Gunawan, A. W., Aruan, D. A., Kusuma, S., & Adriyanto, S. (2020). Literasi Informasi: 7 Langkah Knowledge Management. Penerbit Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya.
Lubis, N. A., Hamdi, M. R., Wahyudi, H., & Mukhtar, Z. (2021). Islamic Education in Middle School Perspective Kh . Ahmad Dahlan (1868–1923 M). Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, Vol.20(No.2), 111–123.
Lubis, N. A., Wahyudi, H., & Rudiadi. (2020). Islamisasi Ilmu Pengetahuan Menurut Ismail Raji Al-Faruqi. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, Vol.19(No.2), 23–29. https://doi.org/10.35316/edupedia.v4i1.522
Mulyaningtyas, R., & Setyawan, B. W. (2021). Aplikasi Let’s Read sebagai Media Membaca Nyaring untuk Anak Usia Dini. Estetika: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1), 33–46.
Nyono, N. (2021). Pandemi Covid-19 Memberi Arah Pengembangan Perpustakaan. UPT. Perpustakaan.
Permatasari, D., Dayu, K., & Pembelajaran, M. (2022). Media Pembelajaran Let’s Read Meningkatkan Literasi Membaca pada Pembelajaran Kurikulum Merdeka. Prosiding Seminar Nasional Sensaseda 2 Tahun 2022, 31–36.
Rustandi, A. (2019). Pembelajaran Menulis Puisi Anak Berorientasi Karakter dengan Menggunakan Model Multisensori pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar (SD) Negeri Rahayu 01 Kabupaten Bandung. LITERASI: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah, 9(1), 31–37. https://doi.org/10.239 69/literasi.v9i1.1774
Samsiyah, N., Maruti, E. S., Suharto, V. T., & Hanif, M. (2022). Pelatihan Literasi Baca Berbasis Android bagi Guru Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (Covid-. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri, 6(3), 1808–1816.


Sri, E. (2022). Ketahanan Literasi Anak-Anak di Masa Pandemi Melalui Aplikasi Let’s Read (Children’s Literacy Resilience in a Pandemic Period Through the Let’s Read Application). Indonesian Language Education and Literature, 7(2), 247–260. https://doi.org/10.24235/ileal.v7i2.9298
Wulanjani, A. N., & Anggraeni, C. W. (2019). Meningkatkan Minat Membaca Melalui Gerakan Literasi Membaca bagi Siswa Sekolah Dasar. Proceeding of Biology Education, 3(1), 26–31.
Zulharfi, Azizah, N., & Khairat, A. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Forward and Backward Chaining untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. Ideas: Pendidikan, Sosial, dan Budaya, Volume : 8(Nomor : 4), 1503–1510. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i4.1014
Published
2023-02-20
How to Cite
NURHABIBAH, Nurhabibah et al. Pemanfaatan Aplikasi Let's Read dalam Meningkatkan Literasi Membaca Siswa Kelas 2 Sekolah Dasar. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, [S.l.], v. 9, n. 1, p. 155-162, feb. 2023. ISSN 2656-940X. Available at: <https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/1129>. Date accessed: 18 may 2025. doi: https://doi.org/10.32884/ideas.v9i1.1129.