Familisme dalam Manajemen Rumah Makan Sederhana di Kota Makassar
Abstract
The Micro, Small and Medium Enterprises sector, including simple restaurant business activities in Makassar City, contributes to the economy. This study aims to reveal the management of family-based restaurants and their implications for creating wealth, especially within the family environment. The method used in answering the research objectives, then carried out observations, interviews, and document studies. The results of the study show that restaurant owners prefer to recruit employees from family and relatives based on the moral economy approach. The selection of employees with a moral economy approach for restaurant owners is intended so that these employees can obtain a more prosperous level of economic life and a more proper education.
Downloads
References
Ardiantari, I. A. P. G et al. (2022). Campur Kode Penjual dan Pembeli di Warung Tradisional. Kredo: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 6(1), 220–234.
Arkanudin, A et al. (2022). Penambang Sampan (Kajian Eksistensi Penambang Sampan di Kelurahan dalam Bugis Pontianak Timur Kalimantan Barat). Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(4), 1395–1402.
Assegaf, S. U. (2019). Karakteristik Pekerja Informal di Kota Tarakan (Studi Kasus Kawasan Pertokoan THM). Jurnal Ekonomika, 10(2), 11–30.
Badewi, M. H. (2019). Nilai Siri dan Pesse dalam Kebudayaan Bugis-Makassar, dan Relevansinya terhadap Penguatan Nilai Kebangsaan. Jurnal Sosiologi Walisongo, 3(1), 79–96.
Dekas, R. (2022). Persepsi Konsumen terhadap Rumah Makan Cepat Saji. Journal of Management and Bussines (JOMB), 4(1), 495–507.
Gharawiyan, M. (2021). Pengantar Memahami Buku Daras Filsafat Islam. Jakarta: Sadra Press.
Gunawan, M. T. et al. (2022). Keterlibatan Pemerintah dalam Pengembangan Usaha Mikro Kecil Menengah di Kota Makassar Selama Pandemi Covid-19. Journal of Business Administration, 2(1).
Hijjang, P., & Amelia, L. (2019). Assajingeng: Politik Kekerabatan di Pilkada Kabupaten Bone (Analisis Antropologi Politik). Jurnal Socius: Journal of Sociology Research and Education, 6(2), 121–134.
Kapojos, S. M., & Wijaya, H. (2018). Mengenal Budaya Suku Bugis. Jurnal Lembaga STAKN Kupang| Matheteuo Vol, 6(2), 153.
Kasih, Y., & Pramuditha, C. A. (2021). Strategi Pengembangan Usaha Keluarga Skala Mikro di Kota Palembang. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 9(1), 116.
Lestari, E. R. (2019). Manajemen Inovasi: Upaya Meraih Keunggulan Kompetitif. Malang: Universitas Brawijaya Press.
Muhammad, A., & Kalsum, U. (2022). Inovasi Desain Kemasan Produk Rumah Makan Bonelo. Jurnal Administrasi Terapan, 1(1), 30–41.
Muin, S. A. (2021). Kinerja Usaha Pelaku UMKM Etnis Bugis Makassar: Suatu Tinjauan Kemampuan Usaha, Budaya Berusaha, Modal Sosial dan Kewirausahaan. Bandung: Penerbit Adab.
Nurhayati, N., & Nurwullan, S. (2020). Kepastian Hukum Perlindungan Ciletuh-Palabuhan Ratu Unesco Global Geopark Sebagai Kawasan Geowisata di Kabupaten Sukabumi Provinsi Jawa Barat. Proceedings Universitas Pamulang, 1(1).
Nursita, L et al. (2022). Pengembangan Ekonomi Kreatif pada Pedagang Suku Jawa. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(4), 1323–1328.
Oktovani, N. N., & Riasnugrahani, M. (2022). Search for Calling, Presence for Calling dan Makna Kerja pada Karyawan Kehutanan. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(2), 1429–1438.
Rahman, A., & Najamuddin, A. A. (2020). Barakka: Orientasi Kerja Petani Berbasis Agama di Desa Bulutellue Kabupaten Sinjai. Jurnal Neo Societal; Vol, 5(3).
Rahman, A. et al. (2022). Metode Penelitian Ilmu Sosial. Bandung: Cv Widina Media Utama.
Ramadhani, Z., & Al, E. (2022). Analisis Kualitas Pelayanan (Service Quality) terhadap Loyalitas Konsumen pada Rumah Makan Sop Konro Karebosi di Makassar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 5609–5620.
Santoso, U et al. (2019). Makanan Tradisional Indonesia Seri 2: Makanan Tradisional yang Populer (Sup, Mi, Set Menu Nasi, Nasi Goreng, dan Makanan Berbasis Sayur) (Vol. 2). UGM Press.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.