Evaluasi Pembelajaran Fisika Dasar Menggunakan Model Provus di Universitas
Abstract
There are various issues faced by college students while learning in college, which is why it is important to conduct evaluations to measure the success rate of the learning system. This research purposes to intended to analyze the problems encountered in learning so that solutions can be found, moreover the evaluation aims to assess the success of leraning that has been implemented. This research uses a qualitative and evaluative method of approach (discrepancy model's) with 4 evaluation dimensions (design, installation, process, and product). The result shows that overall, that design evaluation and installation evaluation are in the good category, process evaluation needs to be improved due to decreased attendance in the learning process, and product evaluation is considered good.
Downloads
References
Ali, M. S., Palloan, P. (2020). Hasil Belajar Fisika Dasar II Ditinjau dari Beberapa Faktor Psikologis. Jurnal Evaluasi dan Pembelajaran, 2(1), 66-80. https://doi.org/10.52647/jep. v2i1.14
Alpusari, M. (2014). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Mahasiswa melalui Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri pada Mata Kuliah Konsep Dasar IPA 2 di Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Tahun Akademik 2013/2014. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 23-31. http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v3i1.2110
Annisa, M. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Mahasiswa PGSD melalui Pembelajaran Berbantuan Internet (E-Learning). Jurnal Lentera Sains (Lensa), 6(2), 61–98. https://ww w.ejournalwiraraja.com/index.php/FKIP/article/view/287
Badu, S. Q. (2013). Implementasi Evaluasi Model Kirkpatrick pada Perkuliahan Masalah Nilai Awal dan Syarat Batas. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 16, 102–129. https://doi.org/10.21831/pep.v16i0.1108
Buhungo, T. J. (2021). Evaluation Instruments to Describe Ability of The Physics. JournalNX, 7(03), 128–141.
Doyok, R. (2021). Model Evaluasi CIPP dalam Mengevaluasi Program Tahfiz Selama Daring di SMP Islam Al-Ishlah Bukittinggi. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 7(3), 73-82. https://doi.org/10.32884/ideas.v7i3.429
Fitria, F. W., & Triana, D. D. (2017). Evaluasi Implementasi Standar Penilaian pada Sekolah Alam Bogor Berdasarkan Model Evaluasi Provus. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 8(1), 26-32. https://doi.org/10.21009/JEP.081.04
Haryanto, H. (2020). Evaluasi Pembelajaran: Konsep dan Manajemen. UNY Press.
Karmana, I. W. (2009). Pentingnya Asesmen Autentik dan Alternatif dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Ilmiah Biologi “Bioscientist”, 1(2), 169–177. https://doi.org/10.33394/bi oscientist.v1i2.797
Magdalena, I., Fauzi, H. N., & Putri, R. (2020). Pentingnya Evaluasi dalam Pembelajaran dan Akibat Memanipulasinya. Bintang, 2(2), 244-257. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/ bintang/article/view/986
Potabuga, F., & Yusuf, M. (2020). Karakteristik Penilaian Formatif Pembelajaran IPA dengan Menggunakan Model Context, Input, Process, Product (CIPP). Jambura Physics Journal, 2(1), 11–23. https://doi.org/10.34312/jpj.v2i1.6662
Rahayu, S., Harjono, A., & Gunawan. (2019). Pengembangan Bahan Ajar untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Strategi Pembelajaran. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Fisika Indonesia, 1(1), 26–30. https://doi.org/10.29303/jppfi.v1i1.16
Saputra, W. N. E. (2019). Evaluasi Model Discrepancy: Salah Satu Model Evaluasi Program Konseling. INSIGHT: Jurnal Bimbingan Konseling, 8(1), 28–33. https://doi.org/10.2100 9/insight.081.03
Suhennan, W. S. (2003). Pemanfaatan Hasil Evaluasi Perkuliahan untuk Perbaikan Mutu Perguruan Tinggi. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(1), 105-124. https://journal.uny.ac.id /index.php/cp/article/viewFile/8676/pdf
Supriyanto, A., & Handaka, I. B. (2016, November). Profesionalisme Konselor: Evaluasi Program Bimbingan dan Konseling Komprehensif di sekolah. In Seminar Nasional LP3M (Lembaga Pengembangan, Pembelajaran, dan Penjaminan Mutu), November (Vol. 8189).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.