Pengaruh Penggunaan Metode Multisensori dan Media Flashcard terhadap Peningkatan Kemampuan Pramembaca Anak
Abstract
Pre-reading abilities in children can influence their development process and multisensory techniques and flashcard media are the right choices to improve the quality of children s pre-reading. This technique can help children who do not have pre-reading skills to develop better. The research method used is quantitative with a descriptive analysis concept. Based on data obtained from the use of multisensory techniques and flashcard media, the SPPS calculation results have a significance value of 0.006 which means less than 0.05. This means that it is proven that there is an influence on beginner reading skills. Therefore, these two methods have a significant effect on children s pre-reading abilities, so that each method has its own uniqueness, and is able to arouse children s learning enthusiasm while participating in the learning process.
Downloads
References
Astuti, A. W., Drupadi, R., & Syafrudin, U. (2021). Hubungan Penggunaan Media Kartu Huruf dengan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 4(1), 73–81.
Bella, D. N. (2019). Pengaruh Media Pop Up Flashcard terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Tk B. Risenologi : Jurnal Sains, Teknologi, Sosial, Pendidikan, dan Bahasa, 4(1), 1–8. https://doi.org/10.4702 8/j.risenologi.2019.41.47
Haloho, O., & Kunci, K. (2022). Strategi Guru dalam Pengembangan Logika Anak Usia Dini. Ideas: Pendidikan, Sosial, dan Budaya. 8(4). 1429–1434. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i4.1063
Hamid, K., Psikologi, P. S., Kedokteran, F., Hasanuddin, U., Ulfa, N., Psikologi, P. S., Kedokteran, F., & Hasanuddin, U. (2019). Permainan Edukatif untuk Persiapan Keterampilan Pramembaca Anak Usia Pra Sekolah Melalui Dopuz (Dongeng Puzzle). Prosiding Seminar Nasional & Call Paper Psikologi Pendidikan.
Hidayati. (2021). 18,26 dan T. Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 07(2614-722X), 63. http://journal.stkipsu bang.ac.id/index.php/didaktik/article/view/174/147
Kumullah, R., Yulianto, A., & Ida, I. (2019). Peningkatan Membaca Permulaan Melalui Media Flashcard pada Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 7(2), 36–42. https://doi.org/10.36232/pendidi kan.v7i2.301
Kustiyowati. (2020). Pengaruh Pemanfaatan Media Flashcard terhadap Pengenalan Pramembaca Anak Usia 4-6 Tahun di Tk Nurya Bil Ilma Jember. Education Journal : Journal Education Research and Development, 71–84.
Latifah, N., & Supena, A. (2021). Analisis Attention Siswa Sekolah Dasar dalam Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 5(3), 1175–1182. https://jbasic.org/index.php/basicedu/arti cle/view/887
Maryanto, R. I. P., & Wulanata, I. A. (2018). Penggunaan Media Flashcard untuk Meningkatkan Pengenalan Bentuk Huruf Siswa Kelas 1 pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Abc Manado. Pedagogia, 16(3), 305. https://doi.org/10.17509/pdgia.v16i3.12073
Rukminingsih, Adnan, G., & Latief, M. A. (2020). Metode Penelitian Pendidikan. Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).
Salmiati & samsuri. (2018). Penerapan Media Flashcard dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Anak Kelompok A Paud di Kabupaten Aceh Besar. Buah Hati, Vol.5(2), 118–126.
Simanjuntak, G. M., Widyana, R., & Astuti, K. (2020). Pembelajaran Metode Multisensori untuk Meningkatkan Kemampuan Pra-Membaca pada Anak Usia Pra-Sekolah. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 11(1), 51–54. https://doi.org/10.17509/cd.v11i1.21082
Sugiantiningsih, I. A., & Antara, P. A. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Berbantuan Media Flashcard untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 2(3), 298–308. https://doi.org/10.23887/jippg.v2i3.15728
Widyana, R., Astuti, K., Bahrussofa, M. F., & Githa, G. M. (2020). The Effectiveness of Jolly Phonics and Multisensory Learning Methods in Improving Preschoolers Pre-Reading Skills. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 11(8), 1–13.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.