Pengaruh Model Pembelajaran ARIAS (Assurance, Relevance, Interest, Assessment, and Satisfaction) dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa di Sekolah Dasar

  • Cindy Putri Wanningrum Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
  • Wati Sukmawati Universitas Muhammdiyah Prof. Dr. Hamka

Abstract

This study aims to determine the effect of the ARIAS (Assurance, Relevance, Interest, Assessment, and Satisfaction) learning model on student learning outcomes. Quantitative research using Posttest Only Control Group Design or also known as Quasi Experimental Design. Saturated sampling was used to select 30 students who became research respondents. There were 25 multiple choice questions included in the instrument. The test was used to obtain Posttest value data. Point Biserial correlation formula and reliability calculation will be used to validate the instrument beforehand. With a score of 84.7 the control class performed worse than the experimental class. Data were analyzed by t-test. The t-test results showed that students science learning outcomes increased with the application of the ARIAS learning model in elementary school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul, K. (2015). Menyusun dan Menganalisis Tes Hasil Belajar. Al-Ta dib, 8(2), 70–81.
Ardhani, A. D., Ilhamdi, M. L., & Istiningsih, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Monopoli pada Pelajaran IPA. Jurnal Pijar MIPA, 16(2), 170–175. https://doi.org/10.29303/jpm.v16i2.2446
Asmara, A. S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematis Siswa SMK dengan Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Multimedia Interactive. Jurnal Sekolah Dasar, 1(1), 31–39. https://doi.org/10.36805/jurnalsekolahdasar.v1i1.59
Aziizu, B. Y. A. (2015). Tujuan Besar Pendidikan adalah Tindakan. Prosiding Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 295–300. https://doi.org/10.24198/jppm.v2i2.13540
Desvianti. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Open Ended terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Basicedu, 4(4), 1201–1211.
Erlina Sulistyaningrum, D., Karyanto, P., & Sunarno, W. (2016). Pengembangan Modul Berbasis Model Pembelajaran Arias untuk Memberdayakan Motivasi dan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Ekosistem. Inkuiri, 4(I), 104–116.
Fikriyah, A. N., & Sukmawati, W. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Learning Management System (LMS) Berbasis Moodle pada Materi Perubahan Energi. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(3), 799. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i3.869
Hastjarjo, T. D. (2019). Rancangan Eksperimen-Kuasi. Buletin Psikologi, 27(2), 187. https://doi.org/10.221 46/buletinpsikologi.38619
Jannah, D. R. N., & Atmojo, I. R. W. (2022). Media Digital dalam Memberdayakan Kemampuan Berpikir Kritis Abad 21 pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1064–1074. https://doi.org/ 10.31004/basicedu.v6i1.2124
Khaidir, F., Amran, & Noor Isna, A. (2022). Pengaruh Model ARIAS terhadap Hasil Belajar Pendidikan Keawaganegaraan di Madrasah Ibtidayah. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 661–669.
Lestari, A., Nursalam, & Mardinah. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran ARIAS terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kleas VII SMPN 1 Sungguminasa Kab. Gowa. 5(1), 110–124.
Noor, T. (2018). Rumusan Tujuan Pendidikan Nasional Pasal 3 Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional No. 20 Tahun 2013 Melalui Pendekatan Nilai-Nilai yang Terkandung dalam Ayat 30 Surah Ar-Ruum dan Ayat 172 Surah Al- Araaf. Universitas Singaperbangsa Karawang, 20, 123–144.
Putri Ramadhani, S., MS, Z., & Fahrurrozi. (2021). Analisis Kebutuhan Desain Pengembangan Model IPA Berbasis Project Based Learning untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1819–1824. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1230
Qurnia Sari, A., Sukestiyarno, Y., & Agoestanto, A. (2017). Batasan Prasyarat Uji Normalitas dan Uji Homogenitas pada Model Regresi Linear. Unnes Journal of Mathematics, 6(2), 168–177. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujm
Ratna, R. M., Firdiani, D., & Syarif, I. (2021). Penerapan Model Pembelajaran ARIAS (Assurance, Relevance, Interest, Assesment, dan Satisfaction) dapat Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas Tinggi SD Negeri 138 Kulinjang. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar , 2(2), 109–117. https://doi.org/10 .33487/mgr.v2i2.2883
Suparyanto, & Rosad. (2020). Pengembangan Modul Bebasis ARIAS untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep pada Materi Sistem Perdaran Darah Manusia di Kelas V Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(3), 248–253.
Widyaningrum, H. (2016). Pentingnya Strategi Pembelajaran Inovatif dalam Menghadapi Kreativitas Siswa di Masa Depan. Proceedings International Seminar FoE (Faculty of Education), 1, 268–277.
Published
2023-02-13
How to Cite
WANNINGRUM, Cindy Putri; SUKMAWATI, Wati. Pengaruh Model Pembelajaran ARIAS (Assurance, Relevance, Interest, Assessment, and Satisfaction) dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa di Sekolah Dasar. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, [S.l.], v. 9, n. 1, p. 43-48, feb. 2023. ISSN 2656-940X. Available at: <https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/1205>. Date accessed: 07 oct. 2024. doi: https://doi.org/10.32884/ideas.v9i1.1205.