Internalisasi Nilai-Nilai Nasionalisme dalam Pembelajaran Pendidikan Aswaja dan ke-NU-an di Madrasah Aliyah Nasy’atul Muta’allimin

  • Amrullah Amrullah IAIN MADURA
  • Abd Hadi IAIN Madura

Abstract

The background of this research is the attitude of a student who received Aswaja dan NU-ness education who has a nationalist attitude. The purpose of this research is to analyze the extent to which the Aswaja dan NU-ness Education lessons in which there is knowledge about nationalism can become nationalist students. This study used a qualitative approach with descriptive types and data collection techniques used, observation, interviews, and documentation. The results of this study stated that in the lesson there was material about mabadi khaira ummah, ukhuwah wathaniyah, and Nahdlatul Ulama in the nation s struggle. The nationalist attitude of students obeys teachers, school rules, sings subbanul wathan songs, attends ceremonies every Monday and santri day.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adhari, N. R., dan Suntara, R. A. (2020). Meningkatkan Kesadaran Bela Negara Melalui Peran Nahdlatul Ulama dalam Perjuangan Kemerdekaan Indonesia. Jipis, 29(2), 48-68. https://doi.org/10.33592/jipis.v29i2.725
Alpian, Y., Anggraeni, S. W., Wiharti, U., dan Soleha, N. M. (2019). Pentingnya Pendidikan bagi Manusia. Jurnal Buana Pengabdian, 1(1), 66-72. https://doi.org/10.36805/jurnalbuanapengabdian.v1i1.581
Afwadzi, B., Miski, M., Aulia, M., dan Jannah, R. (2023). Bagaimana Mahasiswa NU Memahami Islam Moderat?. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, 9(2), 12-31. https://doi.org/10.53627 /j am.v9i2.5054
Cahyono, M. dan R. (2020). Nilai Ukuwah Wathaniyah dalam Kehidupan Ki Hajar Dewantara. Jurnal Al-Ghazali, 3(1), 135–144. https://ejournal.stainupwr.ac.id
Fahira, N., dan Ramadan, Z. H. (2021). Analisis Penerapan 5 Nilai Karakter dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama, 13(2), 649-660. https://doi.org/10.37680/qala muna.v13i2.1074
Farih, A. (2016). Nahdlatul Ulama (NU) dan Kontribusinya dalam Memperjuangkan Kemerdekaan dan Mempertahankan Negara Kesatuan Republik Indonesia (NKRI). Walisongo: Jurnal Penelitian Sosial Keag amaan, 24(2), 251-284. http://dx.doi.org/10.21580/ws.2016.24.2.969
Farih, A. (2019). Konsistensi Nahdlatul Ulama dalam Mempertahankan Pancasila dan Kedaulatan Negara Kesatuan Republik Indonesia di Tengah Wacana Negara Islam. Jurnal Politik Walisongo, 1(1), 1–20. https ://doi.org/10.21580/jpw.2019.1.1.2026
Fuadi, M. A. Tradisi Pemikiran Moderasi Beragama Nahdlatul Ulama. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 21(1), 12-25. https://doi.org/10.2401/af.v21i1.17220
Gusnanda, G., dan Nuraini, N. (2020). Menimbang Urgensi Ukhuwah Wathaniyah dalam Kasus Intoleransi Beragama di Indonesia. Jurnal Fuaduna: Jurnal Kajian Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 4(1), 1-14. http://dx.doi.org/10.30983/fuaduna.v4i1.3237
Hasbullah. (2022). Konsep Pendidikan Karakter Nahdlatul Ulama (NU). Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 1(1), 43–57. https://doi.org/10.58561/jkpi.v1i1.2
Hosnan, M., Halim, A., dan Gani, A. (2021). Implementasi Pendidikan Islam dalam Membangun Ukhuwah Wathaniyah Persepektif NU. Jurnal Pemikiran dan Ilmu Keislaman, 4(2), 302-325.
Husaini, A. (2020). Ismail dan Pancasila. Attaqwa.
Ibda, H. (2017). Konsep Hubbul Wathan Minal Iman dalam Pendidikan Islam sebagai Ruh Nasiolisme. Internasi onal Journal Ihya Ulum Al-Din, 19(2), 253–254. https://doi.org/10.21580/ihya.18.1.1740
Ismail, F. (2020). Nu Moderatisme dan Pluralisme. IRCISoD.
Juma. (2022). Fatwa Jihad dan Resolusi Jihad: Historisitas Jihad dan Nasionalisme Indonesia. AQLAM: Journal of Islam and Plurality, 7(2), 120.
Khairunisa, W., dan Damayanti, S. (2023). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan bagi Suatu Negara pada Generasi Milenial Abad-21. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 9(1), 35-42. https://doi.org/10. 32884/ideas.v9i1.1209
Mahatma, M. (2017). Paradigma Politik Nahdlatul Ulama (NU) dalam Bernegara. Mawa iz: Jurnal Dakwah dan Pengembangan Sosial Kemanusiaan, 8(1), 31–54. https://doi.org/10.32923/maw.v8i1.695
Salminati, I. (2107). Pembiasaan Upacara Bendera sebagai Upaya Pembentukan Sikap Nasionalisme Siswa. Jurnal Kewarganegaraan, 1(1), 8-11.
Siraj, S. A. (2015). Nasionalisme dan Islam Nusantara. Kompas.
Zuhri, A., dan Kholil, S. (2019). Pandangan Ulama Ormas Islam terhadap Nasionalisme dan Persoalan Kekinian di Indonesia. Journal Analytica Islamica, 21(1), 1-17.
Published
2023-05-31
How to Cite
AMRULLAH, Amrullah; HADI, Abd. Internalisasi Nilai-Nilai Nasionalisme dalam Pembelajaran Pendidikan Aswaja dan ke-NU-an di Madrasah Aliyah Nasy’atul Muta’allimin. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, [S.l.], v. 9, n. 2, p. 583-588, may 2023. ISSN 2656-940X. Available at: <https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/1255>. Date accessed: 20 sep. 2024. doi: https://doi.org/10.32884/ideas.v9i2.1255.