Tugas Mandiri Siswa sebagai Implementasi Pembelajaran Kurikulum 2013 untuk Peningkatan Kualitas Mengajar Guru

  • Muhamad Noor Wijayanto Universitas Muria Kudus
  • Sri Utaminingsih Universitas Muria Kudus
  • Much Arsyad Fardani Universitas Muria Kudus

Abstract

The background of this research is that students have difficulty understanding subjects, the process is not as expected, students pay less attention to teacher explanations while studying at school, and students do not complete teacher assignments. The aim of the study was to analyze the form of independent assignments for elementary school students at SD N 2 Rendeng Kudus in terms of the concept of learning theory. The method used is descriptive qualitative. The results showed that structured assignments were used by the teacher as a student s independent task with the concept of behavioristic learning theory in learning at SD N 2 Rendeng because the teacher used teacher centered learning. With these results it is expected that teachers can improve the quality of teaching in the use of media and learning models in accordance with the 2013 curriculum.


 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angriani, L. (2021). Pengaruh Pemberian Pekerjaan Rumah (PR) terhadap Hasil Belajar Matematika. JPE: Journal of Primary Education, 1(1), 22–33. https://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/jpe/article/view/4 405
Barnawi, & Darojat, J. (2018). Penelitian Fenomenologi Pendidikan: Teori dan Praktik. Yogyakarta: Ar-Ruzz M edia.
Hakim, A., Pasinggi, Y. S., & Mirna. (2020). Gambaran Proses Pembelajaran Daring dan Luring di UPT SD Negeri 1 Lainungan Kabupaten Sidrap pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Publikasi Pendidikan, 20(20), 1–5.
Haloho, O. (2022). Strategi Guru dalam Pengembangan Logika Anak Usia Dini. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(4), 1429–1434. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i4.1063
Kompri. (2017). Belajar: Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Yogyakarta: Media Akademi.
Maskun, & Rachmedita, V. (2018). Teori Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Mustoip, S., Japar, M., & Ms, Z. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter. Surabaya: CV Jakad Publishing.
Rudini, M., & Agustina, A. (2021). Analisis Motivasi Siswa dalam Mengerjakan Tugas Rumah di SMA Al-Mannan Tolitoli. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 770–780. https://doi.org/10.3100 4/cendekia.v5i1.496
Amelia, C., & Aulia Safitri, S. R. (2021). Pengaruh Penggunaan Metode Pemberian Tugas terhadap Keaktifan Siswa Kelas III SD Negeri 107442 Pematang Kuala pada Masa Pandemi Saat Ini (Doctoral dissertation, UMSU).
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sulistyo, D. M. (2021). Peningkatan Kreativitas dan Prestasi Belajar Matematika Konsep Pola Bilangan Melalui Pemberian Tugas Mandiri pada Siswa. Jurnal Varidika, 33(1), 63–70. https://doi.org/10.23917/varidika. v33i1.15233
Supiana, S., & Muchtar, M. (2018). Kemampuan Berpikir Kritis dan Motivasi Belajar Siswa Melalui Pemberian Tugas Terstruktur dan Tugas Mandiri pada Materi Sistem Gerak pada Manusia di Kelas VIII MTs Negeri 2 Makassar. Sainsmat : Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Alam, 7(2), 102. https://doi.org/10.35580/sainsmat7 273632018
Surosowati, I., & Djumali, M. P. (2017). Analisis Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Dikaji dari Tugas Berstruktur dan Tugas Mandiri di Kelas X SMA N 1 Pulokulon Tahun Pelajaran 2017/2018 (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Widyawan, E. P., Widodo, J. P., & Lie, T. L. (2021). Persepsi Orang Tua Mengenai Belajar dari Rumah dan Pendampingan Keluarga Kristen Selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Teruna Bhakti, 4(1), 105–120.
Zainal, V. Y. (2018). Perbandingan antara Model Pembelajaran Tugas Terstruktur dengan Tugas Mandiri Tidak Terstruktur terhadap Hasil Belajar Ekonomi. Modal Dasar Menjadi Kepala Sekolah, 11(2), 11–18.
Published
2023-05-29
How to Cite
WIJAYANTO, Muhamad Noor; UTAMININGSIH, Sri; FARDANI, Much Arsyad. Tugas Mandiri Siswa sebagai Implementasi Pembelajaran Kurikulum 2013 untuk Peningkatan Kualitas Mengajar Guru. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, [S.l.], v. 9, n. 2, p. 351-358, may 2023. ISSN 2656-940X. Available at: <https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/1263>. Date accessed: 29 mar. 2024. doi: https://doi.org/10.32884/ideas.v9i2.1263.