Kartun dan Komik Strip untuk Mengajar Bahasa dan Kepekaan Lintas Budaya Mahasiswa BIPA dari Thailand
Abstract
The use of cartoons and comic strips in cross-cultural and language instruction has significant advantages for Thai students' learning abilities. This study aims to: (1) determine Thai students at Muhamadiyah University in Jember's level of Indonesian comprehension through the use of cartoon and comic strip learning materials; ( 2) Using cartoons and comic strips as educational tools to introduce Thai students at Muhamadiyah University of Jember to Indonesian culture; 3) Provide a description of the cartoon and comic strip formats utilized in this study; also (4) Portray the aftereffects of further developing language picking up utilizing animation and funny cartoon gaining media for understudies from Thailand at the Muhamadiyah College of Jember. Descriptive statistics and qualitative descriptive analysis methods were used to analyze the data. The study's findings assign a BIPA level to Thai students enrolled at Muhammadiyah University of Jember. Additionally, the trial's findings demonstrate a rise in Indonesian language proficiency and cross-cultural awareness.
Downloads
References
Aswan, A. (2021). Pembelajaran Berbicara Berbantuan Komik Strip untuk Pembelajar BIPA Korea Selatan. LITE: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya, 17(1), 19-33. https://doi.org/1 0.33633/lite.v17i1.4483
Bundhowi, M. (2013). Perspektif Budaya dan Studi KeIndonesiaan dalam BIPA. APBIPA.
Fikriyah, A. N., & W., S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Learning Management System (LMS) Berbasis Moodle pada Materi Perubahan Energi. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(3), 799-804. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i3.869
Kusmiatun, A. (2018). Cerita Rakyat Indonesia sebagai Materi Pembelajaran BIPA: Mengusung Masa Lalu untuk Pembelajaran BIPA Masa Depan. Diksi, 26(1), 24-28. http s://doi.org/10.21831/diksi.v26i1.25439
Mustakim, M., Mei, T., & Elihami, E. (2020). Teaching Indonesia Language for Kun Shan University Students and Volunteering for Campus Guests from Indonesian Universities Tainan-Taiwan Roc. Maspul Journal Of Community Empowerment, 2(1), 42-53. https:// ummaspul.e-journal.id/pengabdian/article/view/444
Noviana, F. (2018). Pemerolehan Bahasa dan Budaya Indonesia Penutur Asing Melalui Cerita Rakyat. LITE: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya, 14(1), 1-10. https://doi.org/10.33633/ lite.v14i1.1830
Nurhayati, N., Aswar, A., & Arifin , I. (2018). Komik sebagai Media Pembelajaran Matematika bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Imajinasi, 2(2), 75-84. https://dx.doi.org/10.26858/i.v2 i 2.9550
Pramesti, U. D., Sunendar, D., & Damayanti, V. S. (2020). Komik Strip sebagai Media Pendidikan Literasi Kesehatan dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Masa Pandemi Covid-19. Bahterasia: Jurnal Ilmiah Pendiikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2), 45-54. https://doi.org/10.30596/jpbsi.v1i2.5135
Putri, A. C., Silvia, E., Azzahra, S., & Bahtiar, A. (2021). Pengenalan Lokalitas Budaya Indonesia ke Mancanegara Melalui Webtoon. Literasi: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pembelajarannya, 5(2), 152-164. http://dx.doi.org/10.25157/literasi.v5i2 .5343
Ramliyana, R. (2019). Penggunaan Buku Komik Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) 1 dan Pengaruhnya terhadap Hasil Belajar Peserta BIPA. Jurnal Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (JBIPA), 1(1), 30-40. https://doi.org/10.26499/jbipa.v1i1.1694
Suyitno, I. (2017). Norma Pedagogis Pembelajaran BIPA. Refika Aditama.
Suyitno, I. (2018). Perilaku Belajar dan Pembelajaran BIPA. Refika Aditama.
Widodo, C. S., & Jasmadi. (2008). Panduan Menyusun Bahan Ajar Berbasis Kompetensi. Elex Media Komputindo.
Wulandari, A., Zamzani , Z., & Nurhadi, N. (2022). Pemanfaatan Lagu Daerah Nusantara sebagai Media Pembelajaran BIPA Berbasis Local Indigenous. Jurnal Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (JBIPA), 4(2), 157-167. https://doi.org/10.26499/jbipa.v4i2.4959
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.