Strategi Experiential untuk Pembelajaran Penerapan Pola Lantai Tari Paduppa di Kelas VIII SMP Negeri 2 Bolano Lambunu Kabupaten Parigi Moutong
Abstract
This research was motivated by problems found in the learning process which were caused by several factors, namely the one-way nature of the learning process, lack of student interest in learning, and lack of interaction between teachers and students. This research uses experiential learning strategies, this strategy can improve abilities and Students' interest in learning is through the experience they gain directly through 4 stages of implementation, namely concrete experience, observation and reflection, conceptualization, and experimentation. The results of research using this experiential strategy are able to build a varied and enjoyable learning atmosphere. So, of the 20 students sampled by the researchers, all of them usually danced the paduppa dance well
Downloads
References
Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar dan Pembelajaran 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis (A. Syaddad (ed.); I). Kaaffah Learning Center.
Fitriani, F. (2020). Pendidikan Kearifan Lokal untuk Anak Usia Dini melalui Tari Ranup Lampuan pada Anak di TKIT Athfal Al Qur’Aniyyah Kota Banda Aceh. Jurnal Buah Hati, 7(2), 152–168. https://doi.org/10.46244/buahhati.v7i2.1182
Irawan, A. B. S. (2023). Strategi Guru dalam Pembelajaran Ekstrakurikuler Seni Tari Pada Peserta Didik Disabilitas Rungu di SMPLB Negeri Jember. Jurnal Pendidikan Sendratasik, 12(1), 124–138. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-se ndratasik/article/view/46439
Marfuah, A. A. (2019). Makna dan Nilai Tari Paduppa dalam Tradisi Suku Bugis. (Thesis, Universitas Muhammadiyah Makassar). https://digilibadmin.unismuh.ac.id/upload/1018 2-Full_Text.pdf
Martono, W. C., Heni, H., & Karolin, L. A. (2018). Implementasi Model Pembelajaran Experiential Learning sebagai Bagian dari Program Sekolah Ramah Anak. In Seminar Nasional Dan Call for Paper “Membangun Sinergitas Keluarga dan Sekolah Menuju PAUD Berkualitas (pp. 159-167). http://eprints.uad.ac.id/id/eprint/14038
Noviansyah, A. (2020). Objek Assesment, Pengetahuan, Sikap, dan Keterampilan. Al-Hikmah: Jurnal Studi Islam Volume, 1(2), 136–149. http://ejournal.kopertais4.or.id/sasambo/index .php/alhikmah/article/view/3832/2780
Nugroho, W. A. (2021). Manajemen Soft Skill Seni Tari bagi Siswa SMA Negeri 3 Purwokerto. (Thesis, Institus Agama Islam Negeri Purwokerto). https://repository.uinsaizu.ac.id/id/ep rint/11275
Nurdin, A. R. M., & Triyadi, A. (2018). Perancangan Komunikasi Visual Kampanye Tari Jaipong bagi Remaja di Kota Bandung. Sketsa, 5(1), 45–50. http://ejournal.bsi.ac.id/ejurn al/index.php/sketsa
Retnoningsih, D. A. (2017). Eksistensi Konsep Seni Tari Tradisional terhadap Pebentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Dialektika Jurusan PGSD, 7(1), 20–29. https://doi.org/10 .58436/jdpgsd.v7i1.28
Rohmah, A. N. (2017). Belajar dan Pembelajaran (Pendidikan Dasar). Cendekia: Media Komunikasi Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Islam, 9(02), 193-210. https://doi .org/10.37850/cendekia.v9i02.106
Safitry, Y., Kurnita, T., & Lindawati, L. (2016). Proses Pembelajaran pada Materi Tari Tradisional Laweut Berdasarkan Pola Lantai dengan Menggunakan Metode Pemodelan di Kelas VIII-2 SMP Negeri 14 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Seni, Drama, Tari & Musik, 1(4), 325–333. http://www.jim.unsyiah.ac.id/sendratasik/article/vi ew/5356
Sandi, S., Uni, S., Rini, R. R. P. D., Nur, N., & Utami M. (2022). Pelatihan Tari Padduppa Pada Siswa SMPN SATAP 6 Ponre. Jurnal Abdimasa Pengabdian Masyarakat, 5(2), 16–22. https://doi.org/10.36232/jurnalabdimasa.v5i2.1629
Sitharesmi, R. D. (2018). Bedoyo-Legong Calonarang Karya Retno Maruti dan Bulantrisna Djelantik dalam Perspektif Hermeneutika Hans-Georg Gadamer Relevansinya dengan Estetika Seni Pascamodern. (Doctoral of thesis, Universitas Gadjah Mada). https://etd.re pository.ugm.ac.id/penelitian/detail/160914
Zulham, M. (2018). Makna Simbol Tari Paduppa (Tari Selamat Datang) Kota Palopo. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa dan Sastra, 3(1), 42–58. https://dx.doi.org/10.30605/onoma .2017.916

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.