Peran Kepala Sekolah dan Yayasan dalam Mengembangkan Lembaga Pendidikan Islam
Abstract
This article discusses the role of school principals and foundations in developing Islamic educational institutions, focusing on the quality of education and leadership. This study aims to provide an overview of the role that must be performed by school principals and foundations in developing Islamic educational institutions. A literature study is used to present the picture. The results showed that the principal must have managerial abilities, while the foundation plays a role in setting policies and motivating the team. The implication of this research is the importance of adequate understanding, experience, and knowledge for school principals and foundation chairmen in developing Islamic educational institutions
Downloads
References
Amirzan & Ilyas. (2019). Kemampuan Manajerial Kepala Sekolah dalam Pengelolaan Sekolah Dasar. Jurnal Serambi Ilmu, 11(2), 291-309. https://ojs.serambimekkah.ac.id/serambi-ilmu/article/view/1323
Bashori, B., Chaniago, Z. I., Oktaviani, M., & Tamin, B. (2020). Peran Kepemimpinan Di Lembaga Pendidikan Islam. Produ: Prokurasi Edukasi Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 38-49. https://doi.org/10.15548/p-prokurasi.v2i1.2046
Dalanggo, H. (2019). Strategi Perencanaan Supervisi Akademik Kepala Madrasah. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 5(4), 381-388. https://jurnal.ideaspublishing.co.i d/index.php/ideas/article/view/226
Djafrie, N. (2019). Strategi Pemimpin dalam Mengimplementasikan Quality Manajemen di Perguruan Tinggi. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 5(4), 371-380. https://j urnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/225
Djafri, N. (2020). Efektivitas Kepemimpinan Kepala Sekolah Dasar di Kota Gorontalo. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 6(1), 97-104. https://jurnal.ideaspublishing.co.id /index.php/ideas/article/view/263
Fazilla, N. (2023). Konsep Kepemimpinan dalam Perspektif Islam. Intelektualita: Journal of Education, Sciences, and Teachers Training, 12(1), 112-132. https://jurnal.ar-raniry.ac.id /index.php/intel/article/view/19261/8429
Nurdin, Y. (2022). Peran Kepemimpinan dalam Pengembangan Mutu Pendidikan Islam. Tsamratul Fikri, 16(2), 105-116. https://doi.org/10.36667/tf.v16i2.1356
Purwanto, M. N. (2017). Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Remaja Rosda Karya.
Siahaan, A., Fitri, A., Harahap, F. A., Hidayatullah, T. Y., &Akmalia, R. (2023). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Yayasan Pendidikan Islam Al-Anwar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(1), 3689-3695. https://doi.org/10.31004/jpd k.v5i1.11600
Shihab, F., Zohriah, A., & Fauzi, A. (2023). Peran Kepemimpinan Kyai dalam Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(2), 4594-4599. https://do i.org/10.31004/jpdk.v5i2.14169
Syafrizal, F. (2016). Peran Kepala Sekolah dalam Pengembangan Manajemen Sekolah sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan di SD Plus Islam Excellent Bukittinggi. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 1(2), 65-79. https://doi. org/10.31851/jmksp.v1i2.1008
Sy, S. H. (2022). Urgensi Mutu pada Lembaga Pendidikan. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(3), 697-706. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i3.841
Wahjosumidjo, W. (2001). Kepemimpinan Kepala Sekolah, Tinjauan Teoritik, dan Permasalahannya. Raya Grafindo Persada.
Wijono, H. A. (2018). Peran Kepemimpinan Yayasan dalam Mengembangkan Lembaga Pendidikan Islam di MA At-Taufiq Bogem Grogol Diwek Jombang. Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 79-100. https://doi.org/10.54437/alidaroh.v2i1 .77
Zed, M. (2008). Metode Penelitian Kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.