Meningkatan Kemampuan Komunikasi Siswa Vokasi Menggunakan Flipbook dengan Augmented Reality

  • Jasmine Al Dhahrani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Sri Rahayu Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dedy Suryadi Universitas Pendidikan Indonesia

Abstract

The era of society 5.0 today plays an important role in everyday life, especially in education, which requires learning innovation. This research aims to develop learning innovations for an effective society in the 5.0 era. The method used to test the validity of flipbook learning media with AR is ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The results of the study showed that the educational media is valid, with a score of 80,5% for the material experts and 80,8% for the media experts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariani, N., Sutiadiningsih, A., Romadhoni, I. F., & Bahar, A. (2023). Pengembangan E-LKPD Kompetensi Dasar Mengevaluasi Peralatan Pengolahan Makanan Berbasis Android bagi Siswa SMK. Jurnal Tata Boga, 12(1), 21–30. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurn al-tata-boga/article/view/50547
Asriani, A., Triwoelandari, R., & Hambari, H. (2023). The Effectiveness of Developing Science E-Modules Based Project-Based Learning to Improve The Communication Skills of Grade 5th Students. Jurnal Cakrawala Pendas, 9(4), 750–761. https://doi.org/10.31949/jcp.v9i 4.6502
Atut, R., Patonah, S., & Agustini, F. (2023). Pengembangan Media Flipbook Berbasis Augmented Reality pada Materi Siklus Air Kelas V SDN Bugangan 01. Indonesian Journal of Elementary School, 3(1), 263–274. https://journal.upgris.ac.id/index.php/ijes/ article/view/17148
Buana, W., & Sari, B. N. (2022). Analisis User Interface Meningkatkan Pengalaman Pengguna Menggunakan Usability Testing pada Aplikasi Android Course. DoubleClick: Journal of Computer and Information Technology, 5(2), 91-97. https://doi.org/10.25273/doubleclick .v5i2.11669
Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis ADDIE Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124
Chairudin, M., & Dewi, R. M. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Buku Saku Digital Berbasis Problem Based Learning pada Mata Pelajaran Ekonomi. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 951–962. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i3.491
Damayanti, A. N., & Raharjo, R. (2020). Validitas Flipbook Interaktif pada Materi Sistem Pernapasan Manusia untuk Melatihkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas XI SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 9(3), 443-450. https://ejournal.unesa.ac.id/ index.php/bioedu/article/view/36771
Erlangga, E. (2017). Bimbingan Kelompok Meningkatkan Keterampilan Berkomunikasi Siswa. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(1), 149–156. https://doi.org/10.15575/psy.v4i1.1 332
Farida, C., Destiniar, D., & Fuadiah, N. F. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi pada Materi Penyajian Data. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 53–66. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i1.1521
Hartati, S., Abdullah, I., & Haji, S. (2017). Pengaruh Kemampuan Pemahaman Konsep, Kemampuan Komunikasi, dan Koneksi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 2(1), 43-72. https:// doi.org/10.30651/must.v2i1.403
Hasanah, A., & Utami, L. (2017). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa. Jurnal Pendidikan Sains (JPS), 5(2), 56–64. http://jurnal.unimus.ac.id/index.php/JPKIMIA
Hendra, T., & Saputri, S. (2020). Korelasi Antara Komunikasi dan Pendidikan. Ishlah: Jurnal Ilmu Ushuluddin, Adab, dan Dakwah, 2(1), 51–63. https://doi.org/10.32939/ishlah.v2i1.21
Herawati, N. S., & Muhtadi, A. (2018). Pengembangan Modul Elektronik (E-Modul) Interaktif pada Mata Pelajaran Kimia Kelas XI SMA. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(2), 180–191. https://doi.org/10.21831/jitp.v5i2.15424
Hidayati, I. D., & Aslam, A. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran Aplikasi Quizizz Secara Daring terhadap Perkembangan Kognitif Siswa. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 4(2), 251-257. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i2.37038
Hikmah, N., Saridewi, N., & Agung, S. (2017). Penerapan Laboratorium Virtual untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. EduChemia (Jurnal Kimia dan Pendidikan), 2(2), 186-195. https://doi.org/10.30870/educhemia.v2i2.1608
Imania, K. A., & Bariah, S. K. (2019). Rancangan Pengembangan Instrumen Penilaian Pembelajaran Berbasis Daring-Design of Development of Online-Based Learning Assessment Instruments. Jurnal Petik, 5(1), 31–47.
Khairunisa, W., & Sundawa, D. (2023). Analisis Muatan Nilai Karakter dalam Buku Teks Pendidikan Pancasila SMP Kelas VII. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 9(4), 1061-1070. https://doi.org/10.32884/ideas.v9i4.1521
Khamidah, N., Winarto, W., & Mustikasari, V. R. (2019). Discovery Learning: Penerapan dalam Pembelajaran IPA Berbantuan Bahan Ajar Digital Interaktif untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 3(1), 87-99. https://doi. org/10.31331/jipva.v3i1.770
Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa sebagai Alat Komunikasi dalam Kehidupan Manusia. Kampret Journal, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.35335/kamp ret.v1i1.8
Marlianingsih, N. (2016). Pengenalan Kosa Kata Bahasa Inggris Melalui Media Audio Visual (Animasi) pada PAUD. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(2), 133–140. https://journ al.lppmunindra.ac.id/index.php/Faktor/article/view/782
Martanti, N., Malika, E. R., & Setyaningsih, A. (2021). Pengaruh Metode Pembelajaran Eksperimen Virtual Menggunakan PhET terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa. KONSTELASI: Konvergensi Teknologi dan Sistem Informasi, 5(1), 83–92. https://ojs.uaj y.ac.id/index.php/konstelasi/article/view/4315/2099
Masdul, M. R. (2018). Komunikasi Pembelajaran Learning Communication. Iqra: Jurnal Ilmu Kependidikan dan Keislaman, 13(2), 1–9. https://jurnal.unismuhpalu.ac.id/index.php/IQ RA/article/download/259/1335
Muhajir, M., Musfikar, R., & Hazrullah, H. (2019). Efektivitas Penggunaan E-Learning Berbasis Edmodo terhadap Minat dan Hasil Belajar (Studi Kasus di SMK Negeri Al Mubarkeya). Cyberspace: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 3(1), 50-56. https://doi.org/10.22373/cj.v3i1.4725
Muliawan N. B., & Sulistijono, I. A. Sistem Lokasi Mobile-Robot Pertanian Otonom Berbasis Ultra-Wideband (UWB) dan Sensor Inersia. Indonesian Journal of Computer Science, 12(1), 284–301. http://ijcs.stmikindonesia.ac.id/ijcs/index.php/ijcs/article/view/3135
Novita, R., & Harahap, S. Z. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif pada Mata Pelajaran Sistem Komputer di SMK. Jurnal Informatika, 8(1), 36–44. https://doi.org/10.36987/informatika.v8i1.1532
Nurkholis, N. (2013). Pendidikan dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal Kependidikan, 1(1), 24–44. https://ejournal.uinsaizu.ac.id/index.php/jurnalkependidikan/article/view/53 0/473
Oktrilani, R., Delianti, V. I., Fajri, B. R., & Samala, A. D. (2023). Rancang Bangun Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality pada Materi Sistem Pernapasan Mata Pelajaran Biologi Kelas XI MIPA Tingkat SMA. JAVIT: Jurnal Vokasi Informatika, 3(2),79–86. https://doi.org/10.24036/javit.v3i2.156
Prasetia, R., Hidayat, E. W., & Shofa, R. N. (2018). Pengambangan Aplikasi Panduan Pengenalan Kampus Universitas Siliwangi Berbasis Augmented Reality pada Perangkat Android. Jurnal Teknik Informatika dan Sistem Informasi, 4 (3), 478–487. https://doi.org /10.24036/javit.v3i2.156
Putra, A. P., & Susilowibowo, J. (2021). E-Modul Berbasis Android Mata Pelajaran Komputer Akuntansi Program Aplikasi Accurate Accounting V5 untuk Siswa Kelas XI. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5(2), 250–256. https://ejournal.undiksha.ac.i d/index.php/JJL/index
Putra, R. S., Wijayati, N., & Mahatmanti, F. W. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 11(2), 2009–2018. https://doi.org/10.15294/jipk.v11i2.10628
Putri, A. E., & Hendriyani, Y. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis Augmented Reality untuk Mata Pelajaran Komputer dan Jaringan Dasar Siswa Kelas X TKJ di SMK Negeri 3 Seluma. JAVIT : Jurnal Vokasi Informatika, 3(1), 56–63. https://doi.org/10.24036/javit.v 3i1.70
Rahayu, K. N. S. (2021). Sinergi Pendidikan Menyongsong Masa Depan Indonesia di Era Society 5.0. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 87–100. https://doi.org/10.55115/e dukasi.v2i1.1395
Rizal, S., & Walidain, B. (2019). Pembuatan Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Moodle pada Matakuliah Pengantar Aplikasi Komputer Universitas Serambi Mekkah. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 19(2), 178-192. https://doi. org/10.22373/jid.v19i2.5032
Setiawan, A., Astuti, I. F., & Kridalaksana, A. H. (2016). Klasifikasi dan Pencarian Buku Referensi Akademik Menggunakan Metode Naïve Bayes Classifier (NBC) (Studi Kasus: Perpustakaan Daerah Provinsi Kalimantan Timur). Informatika Mulawarman: Jurnal Ilmiah Ilmu Komputer, 10(1), 1-10. https://doi.org/10.30872/jim.v10i1.17
Suaidah, S., & Sidni, I. (2018). Perancangan Monitoring Prestasi Akademik dan Aktivitas Siswa Menggunakan Pendekatan Key Performance Indicator (Studi Kasus SMA N 1 Kalirejo). Jurnal Tekno Kompak, 12(2), 62-67. https://doi.org/10.33365/jtk.v12i2.154
Ting, S. H., Marzuki, E., Chuah, K. M., Misieng, J., & Jerome, C. (2017). Employers’ Views on The Importance of English Proficiency and Communication Skill for Employability in Malaysia. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 7(2), 315–327. https://doi.org/10.1 7509/ijal.v7i2.8132
Turistiati, A. T., & Ramadhan, H. F. A. (2019). Pelatihan Soft Skills dan Pendampingan Siswa-Siswi SMK di Kota Bogor untuk Persiapan Memasuki Dunia Kerja. Jurnal Komunitas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 1–8. https://doi.org/10.31334/jks.v2i1.286
Widarini, N. K. L., Margunayasa, I. G., & Rati, N. W. (2022). Pop-Up Book Media Assisted by QR Code for Second-Grade Elementary School Students. Journal for Lesson and Learning Studies, 5(3), 439–447. https://doi.org/10.23887/jlls.v5i3.47223
Wijayanti, W., & Christian Relmasira, S. (2019). Pengembangan Media PowerPoint IPA untuk Siswa Kelas IV SD Negeri Samirono. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 3(2), 77-83. https://doi.org/10.23887/jppp.v3i2.17381
Published
2024-02-16
How to Cite
DHAHRANI, Jasmine Al; RAHAYU, Sri; SURYADI, Dedy. Meningkatan Kemampuan Komunikasi Siswa Vokasi Menggunakan Flipbook dengan Augmented Reality. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, [S.l.], v. 10, n. 1, p. 69-82, feb. 2024. ISSN 2656-940X. Available at: <https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/1669>. Date accessed: 20 sep. 2024. doi: https://doi.org/10.32884/ideas.v10i1.1669.