Pengaruh Model Pembelajaran TGT Berbantu Media Wordwall terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa

  • Indah Ainurrohmah Universitas Negeri Surabaya
  • Tatag Yuli Eko Siswono Universitas Negeri Surabaya
  • Wiryanto Wiryanto Universitas Negeri Surabaya

Abstract

Students weak ability to convert ordinary fractions to decimal fractions, as well as difficulties in carrying out multiplication and division of decimal numbers, result in students low critical thinking abilities. This research aims to explain the influence of the TGT learning model assisted by Wordwall media on students critical thinking abilities in fourth grade mathematics subjects at Zainuddun Unggulan Elementary School. This type of research is a pre-experimental one group pretest posttest design. Based on the paired sample t test, a Sig(2-tailed) value of 0.00<0.05 was achieved, so it can be concluded that there is an influence of the TGT learning model assisted by Wordwall media on students critical thinking abilities in fourth grade mathematics subjects at Zainuddun Unggulan Elementary School

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baalwi, M. A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Teknologi Augmented Reality Berbasis Smartphone Android pada Materi Bangun Ruang. Journal on Teacher Education, 4(3), 756-761. https://doi.org/10.31004/jote.v4i3.12662
Ennis, R. H. (1996). Critical Thinking . Prentice Hall.
Hakim, S. A., & Syofyan, H. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) terhadap Motivasi Belajar IPA di Kelas IV SDN Kelapa Dua 06 Pagi Jakarta Barat. International Journal of Elementary Education, 1(4), 249-263. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IJEE/article/view/12966
Herawati, E. L. (2022). Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournaments (TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP S. Islamiyah Hessa Air Genting Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran, 3(2), 117–125. https://doi.org/10.30596/jppp.v3i2.7092
Hikamudin, E., Aryanti, A., Peniasiani, D., Muryanto, R., & Kurniansyah, B. (2023). Analisis Kompetensi Guru dalam Memahami Konsep dan Praktik Penilaian dalam Pembelajaran di Sekolah. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 9(4), 1147-1156. https://doi.o rg/10.32884/ideas.v9i4.1540
Nisa, M. A., & Susanto, R. (2022). Pengaruh Penggunaan Game Edukasi Berbasis Wordwall dalam Pembelajaran Matematika terhadap Motivasi Belajar. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(1), 140-147. https://doi.org/10.29210/022035jpgi0005
Nurhasanah, S. (2019). Statistika Pendidikan: Teori, Aplikasi, dan Kasus (A. Suslia, Ed.; 1st ed.). Salemba Humanika.
Rohmah, K., & Prayito, M. (2024). Penerapan Model Team Games Tournament (TGT) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Materi Kalimat Ajakan Kelas II SD Sawah Besar 01 Semarang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 13868–13874. https://jpta m.org/index.php/jptam/article/view/14348
Saadah, M., Suryaningsih, S., & Muslim, B. (2020). Pemanfaatan Multimedia Interaktif pada Materi Hidrokarbon untuk Menumbuhkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 6(2), 184–194. https://doi.org/10.21831/jipi.v6i2.29680
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods) (Sutopo, Ed.; 10th ed.). Alfabeta.
Sundayana, R. (2018). Statistika Penelitian Pendidikan (4th ed.). Alfabeta.
Syabani, Y. A., Sukidin, & Tiara, T. (2024a). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Berbantuan Media Wordwall terhadap Hasil Belajar Siswa. Education Journal : Journal Education Research and Development, 8(2), 63–74. https://doi.org/10.31537/ej.v8i1.1409
Syabani, Y. A., Sukidin, & Tiara. (2024b). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Berbantuan Media Wordwall terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal Educational Research and Development, 8(2), 63–74. https://doi.org/10.3 1537/ej.v8i1.1409
Wahyudi, W. (2024). Implementasi Teams Games Tournament untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Siswa Kelas Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 14(01), 88–97. https://doi.org/10.24246/j.js.2024.v14.i01.p88-97
Wijayanto, M. N., Utaminingsih, S., & Fardani, M. A. (2023). Tugas Mandiri Siswa sebagai Implementasi Pembelajaran Kurikulum 2013 untuk Peningkatan Kualitas Mengajar Guru. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 9(2), 351-358. https://doi.org/10.32884/id eas.v9i2.1263
Winda, R., & Dafit, F. (2021). Analisis Kesulitan Guru dalam Penggunaan Media Pembelajaran Online di Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 4(2), 211–221. https://ejou rnal.undiksha.ac.id/index.php/JP2/index
Published
2024-05-13
How to Cite
AINURROHMAH, Indah; SISWONO, Tatag Yuli Eko; WIRYANTO, Wiryanto. Pengaruh Model Pembelajaran TGT Berbantu Media Wordwall terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, [S.l.], v. 10, n. 2, p. 267-274, may 2024. ISSN 2656-940X. Available at: <https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/1725>. Date accessed: 21 jan. 2025. doi: https://doi.org/10.32884/ideas.v10i2.1725.