Kompetensi Pedagogik Guru PAI Sekolah Penggerak Berbasis Pesantren di SMA Annuqayah Guluk-Guluk Sumenep
Abstract
This research highlights the importance of PAI teacher competency in driving schools. The aim of this research is to analyze the competency of PAI teachers at driving schools at Annuqayah High School. The Driving School is part of the Merdeka curriculum in learning. This research method uses qualitative which can describe the competency of PAI teachers. The qualitative method used is descriptive by obtaining data from interviews, observation and documentation. As a result, PAI teachers become facilitators, digitalizing reflective learning to evaluation, the supporting factors are collaboration and coordination. The inhibiting factors are lack of supervision and inactive KKG.
Downloads
References
Bukit, S., & Tarigan, E. (2022). Kompetensi Pedagogik Guru dalam Membentuk Karakter Siswa Sekolah Dasar. Widya Genitri: Jurnal Ilmiah Pendidikan, Agama dan Kebudayaan Hindu, 13(2), 110-120. https://doi.org/10.36417/widyagenitri.v13i2.490
Ikbal, P. A. M. (2018). Manajemen Pengembangan Kompetensi Profesional Guru. Jurnal Islamic Education Manajemen, 3(1), 65–76. https://doi.org/10.15575/isema.v3i1.3283
Indana, N., Fatikah, N., & Ba’dho, A. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Islam :(Analisis Buku Misteri Banjir Nabi Nuh Karya Yosep Rafiqi). Ilmuna: Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 2(1), 106-120. https://jurnal.stituwjombang.ac.id/index.php/ilmuna/article/view/15 2
Kaparang, G. F., Gerungan, N., & Pangulimang, I. L. (2022). Persepsi Orang Tua tentang Dampak Penggunaan Media Sosial pada Remaja. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(3), 1165-1172. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i3.988
Koroh, T. R., Lehan, A. A., & Moykari, F. M. (2023). Peran Guru Sebagai Fasilitator dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik di SD Inpres Nunbaun Delha Kota Kupang. Journal of Character and Elementary Education, 2(1), 40-45. https://doi.org/10.35508/jo cee.v2i1.11865
Lestari, P. D. J. P., Bahrozi, I., & Yuliana, I. (2023). Kompetensi Pedagogik Guru dalam Pelaksanaan Kurikulum Merdeka. Jurnal Review Pendidikan Dasar, 9(3), 153-160. https://doi.org/10.26740/jrpd.v9n3.p153-160
Mahfudzah, F. (2022). Tanggung Jawab Pendidik dalam Perspektif Islam. Educate: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 1(2), 238–254. https://doi.org/10.56114/edu.v1i2.397
Musanna, A., & Basiran, B. (2023). Tugas, Peran, dan Fungsi Guru dalam Pendidikan. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 683-690. https://doi.org/10.31004/jrpp .v6i4.20286
Nuraliyah, E., Fadilah, A., Handayaningsih, E., Ernawati, E., & Oktadriani, S. L. (2022). Penggunaan Handphone dan Dampaknya bagi Aktivitas Belajar. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(4), 1585-1592. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i4.961
Putri, L. A., Alamin, N., & Yusuf, M. (2022). Role Model; Karakteristik Pendidik sebagai Sosok Teladan. Millennial: Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 2(1), 23-36. https://doi.org/10.3 4556/millennial.v2i1.180
Purwandari, D. N. (2020). Upaya Meningkatkan Diri Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Think Pair Share pada Pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(2), 180–190. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/pgsd/article/view/16790
Sanjani, M. A. (2020). Tugas dan peranan Guru dalam Proses Peningkatan Belajar Mengajar. Serunai: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(1), 35-42. https://doi.org/10.37755/sjip.v6i1 .287
Sumantri, B. A. (2019). Pengembangan Kurikulum di Indonesia Menghadapi Tuntutan Kompetensi Abad 21. El-Hikmah: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan Islam, 13(2), 146–167. https://doi.org/10.20414/elhikmah.v13i2.661
Syafi’i, F. F. (2021). Merdeka Belajar: sekolah Penggerak, Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar “Merdeka Belajar dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0. Universitas Negeri Gorontalo, 2(1), 40-49. https://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSNPD/issue/vie w/64
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.