Analisis Semiotika Roland Barthes Pesan Dakwah Habib Husein Ja’far Al Hadar Dalam Youtube Has Creative

  • Ibnu Aditya Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan
  • Indira Fatra Deni Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan

Abstract

His contemporary and easy-to-digest da'wah content, Habib Husein Jafar Al Hadar has become a social media star. This research aims to understand the meaning of da'wah messages and classify da'wah messages based on creed, sharia, and morals using social media such as Youtube. This research uses Roland Barthes' semiotic theory and descriptive qualitative methodology to obtain data through observation and recording. Based on myth, meaning, and denotation, Habib Ja'far's da'wah emphasizes tawakal, patience, meditation, and social duty. We interpret the concepts of Islam in this course. In this episode, the misconceptions of Muslims are explained. podcast that emphasizes sharia, morals, and aqidah.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afandi, N. A. (2019). Perwujudan Sabar Para Nabi. Spiritualita, 3(1), 61–73. https://doi.org/1 0.30762/SPR.V3I1.1514
Anggito, A., & Setiawan, J. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif. Jejak.
Bari, F., & Jamila, I. F. (2023). Toleransi Beragama Era Digital: (Studi Atas Podcast Habib Husein Ja’far Al-Haddar). Jurnal Studi Pesantren, 3(1), 55–68. https://doi.org/10.35897/ STUDIPESANTREN.V3I1.910
Cahyani, A. I. (2018). Poligami dalam Perspektif Hukum Islam. Jurnal Al-Qadau: Peradilan dan Hukum Keluarga Islam, 5(2), 271–280. https://doi.org/10.24252/AL-QADAU.V5I2. 7108
Effendy, E., Habib, M., Siregar, A., Popyanti, D., & Ridwan, M. (2024). Pemanfaatan Podcast sebagai Media Dakwah di Era Digital. Visa: Journal of Vision and Ideas, 4(1), 9-19. https://doi.org/10.47467/VISA.V4I1.5464
Fajri, H., Safitri, D., & Sandy, F. (2022). Analisis Isi Pesan Dakwah pada Channel Youtube VDVC Religi (Segmen Kata Ustadz Edisi Ramadhan 1422 H). Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam dan Sains, 4(1), 203–210. https://ejournal.uin-suka.ac.id/saintek/kiiis/ article/view/3233
Hadi, R. A., & Suharyat, Y. (2022). Dakwah dalam Perspektif Al Qur’an dan Al Hadits. Religion : Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 1(5), 55–66. https://doi.org/10.55606/REL IGION.V1I5.25
Handayani, R., & Daulay, A. (2021). Youtube sebagai Media Komunikasi dalam Berdakwah di Tengah Pandemi. Jurnal Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam, 15(1), 123-137. https://www.academia.edu/download/106985982/pdf.pdf
Haq, Z. A. (2020). Pesan Dakwah dalam Media Sosial YouTube Nussa Official - Nussa: Cintai Mereka (Analisis Semiotika Roland Barthes) (Thesis, Institus Agama Islam Negeri Ponorogo). http://etheses.iainponorogo.ac.id/id/eprint/9096
Haryono, C. (2020). Ragam Metode Penelitian Kualitatif Komunikasi. Jejak
Kevinia, C., Aulia, S., & Astari, T. (2022). Analisis Teori Semiotika Roland Barthes dalam Film Miracle in Cell No. 7 Versi Indonesia. Journal of Communication Studies and Society, 1(2), 38-43. https://doi.org/10.38043/COMMUSTY.V1I2.4082
Mileniawati, F. (2022). Pesan Dakwah dalam Tayangan Video Youtube YUKNGAJI TV (Analisis Semiotika pada Konten Dakwah Reply) (Thesis, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau). http://repository.uin-suska.ac.id/id/eprint/65971
Nusa, S., & Ina, M. (2023). Partisipasi Remaja dalam Hidup Menggereja Ditinjau dari Aspek Perkembangan Jiwa Keagamaan Remaja. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 9(2), 657–666. https://doi.org/10.32884/IDEAS.V9I2.1185
Radika, M. I., & Setiawati, S. D. (2020). Strategi Komunikasi Podcast dalam Mempertahankan Pendengar: (Studi Kasus dalam Podcast Do You See What I See). Medialog: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(2), 96–106. https://doi.org/10.35326/MEDIALOG.V3I2.699
Ristianto, D., Putri, A. R., & illananingtyas, T. (2020). Pesan Dakwah Akhlak dalam Animasi Serial Nusa dan Rara pada Episode Toleransi di Media Youtube: Analisa Simiotik Roland Barthes. Jurnal Kopis: Kajian Penelitian dan Pemikiran Komunikasi Penyiaran Islam, 3(01), 28–36. https://doi.org/10.33367/KPI.V3I01.1567
Rustandi, R. (2019). Cyberdakwah: Internet sebagai Media Baru dalam Sistem Komunikasi Dakwah Islam. NALAR: Jurnal Peradaban dan Pemikiran Islam, 3(2), 84–95. https://doi .org/10.23971/NJPPI.V3I2.1678
Safiaji, A., & Aggasi, A. (2023). Komunikasi Persuasif Habib Husain Ja’far dalam Memanfaatkan Media Baru sebagai Alat Penyebaran Pesan Dakwah (Analisis Semiotika Roland Barthes pada Konten #LogIndiCloseTheDoor Episode 17). Kaganga Komunika: Journal of Communication Science, 5(2), 196–207. https://doi.org/10.36761/KAGANGA KOMUNIKA.V5I2.3475
Sazali, H., & Mustafa, A. (2023). New Media dan Penguatan Moderasi Beragama di Indonesia. Jurnal Komunikasi, 17(2), 167–184. https://doi.org/10.20885/KOMUNIKASI.VOL17.IS S2.ART3
Setya, A. B. (2020). Analisis Semiotika Pesan Dakwah dalam Video Kan Kan Challenge di Youtube The Sungkars Family (Thesis, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta). https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/49836
Sukayat, T. (2023). Da’wah Communication in The Contemporary Era: Implementing Da’wah Ethics on Social Media. Jurnal Ilmu Dakwah, 43(2), 375–390. https://doi.org/10.21580/J ID.V43.2.18465
Wahyu, R., Martianto, U., & Toni, A. (2021). Analisis Semiotika Gaya Komunikasi Milenial Bambang Soesatyo melalui Youtube Podcast. Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(1), 2656–050. http://ejournal.upnvj.ac.id/index.php/JEP/index
Wahyudianto, A. (2021). Pesan Dakwah pada Web Series Ramadhan Halal 2016 Karya Muhammad Amrul Ummami Episode 1-4 di Youtube dalam Analisis Semiotika Roland Barthes (Thesis, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung). http://repository.raden intan.ac.id/id/eprint/2658
Published
2024-08-03
How to Cite
ADITYA, Ibnu; DENI, Indira Fatra. Analisis Semiotika Roland Barthes Pesan Dakwah Habib Husein Ja’far Al Hadar Dalam Youtube Has Creative. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, [S.l.], v. 10, n. 3, p. 549-558, aug. 2024. ISSN 2656-940X. Available at: <https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/1844>. Date accessed: 12 june 2025. doi: https://doi.org/10.32884/ideas.v10i3.1844.