Nilai-Nilai Pendidikan dalam Upacara Sedekah Bumi pada Desa Pucakwangi Kabupaten Pati
Abstract
This earth charity activity contains the essence of education that reflects the values of gratitude, respect for ancestors, and the spirit of mutual assistance, all of which contribute to strengthening relationships between people. This study aims to examine the educational values contained in the earth charity activity in Pucakwangi Village, Pucakwangi District, Pati Regency. The approach used in this study is qualitative research, which was conducted in Pucakwangi Village, Pucakwangi District, Pati Regency, Central Java Province. Data collection in this study was carried out through Observation, Interviews, and Documentation. Data analysis techniques in qualitative research were carried out during the data collection process and also after data collection was completed within a certain period of time. The findings of this study indicate that in Pucakwangi Village, Pucakwangi District, Pati Regency, the Earth Charity activity contains various educational values, including values of faith, religiosity or aspects of worship, social values, ethical values, and cultural values
Downloads
References
Dewi. (2021, Desember). Pengembangan Nilai Moral Peserta Didik Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Kewarganegaran, 5(2), 1. Retrieved from file:///C:/Users/BIGCOM/Downloads/baimppkn,+22.+PENGEMBANGAN+NILAI+MORAL+PESERTA+DIDIK+DALAM+PEMBELAJARAN+PENDIDIKAN+KEWARGANEGARAAN.pdf
Engriani. (2022). Nilai Sosial Naskah Drama AUTKarya Putu Wijayadan Relevansinya Sebagai Bahan Ajar SMA. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra.
Habib, M. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Tradisi Sedekah Bumi Perang Obor di Desa Tegalsambi Kecamatan Tahunan Kabupaten Jepara.
Johnson. (1998). Teori Sosiologi Klasik dan Modern. Jakarta: PT Gramedia.
Kasih, W. N. (2017). Studi Pada Upacara Adat Sedekah Bumi di Desa Sendangmulyo Kec . Ngawen Kab . Blora.
Kawasati, I. d. (2020). Teknik Pengumpulan Data Metode Kualitatif. Sorong: Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Sorong, 4(1).
Khoirunnisa, R. (2020). Nilai-nilai pendidikan Islam pada tradisi sedekah bumi : Penelitian di desa Sukaperna Kecamatan Tukdana Kabupaten Indramayu.
Martono, A. d. (2022). Aset Budaya sebagai Daya Tarik Destinasi Wisata Desa Pujiharjo. Jurnal Ideas, 8, 4. doi:10.32884/ideas.v8i4.1052
Maulana et al. (2020). Kearifan Lokal Tradisi Sedekah Bumi Dalam Pembentukan Karakter Masyarakat Dibee Lamongan. Jurnal Pendidikan Sosial Keberagaman.
Miles, M. B. (1992). Qualitative Data Analysis: A Sourcebook of New Method. Terjemahan Tjetjep Rohendi Rohidi. Analisis Data Kualitatif: Buku Sumbertentang Metode-metode Baru. Jakarta: Universitas Indonesia (UI-PRESS).
Moleong, L. j. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Murdiyanto, E. (2020). Metode Penelitian Kualitatif(Teori dan Aplikasi disertai Contoh Proposal). (R. from, Ed.) Yogyakarta: Bandung: Rosda Karya. Yogyakarta. Retrieved from http://www.academia.edu/download/35360663/METODE_PENELITIAN_KUALITATIF.docx
Nurmaya, L. (2016). Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Tradisi Sedekah Bumi.
Rizaldi, M. &. (2021). Mengkaji manfaat dan nilai–nilai dalam Pelaksanaan Tradisi Sedekah Bumi dari sudut pandang teori fungsionalisme. Jurnal Artefak.
Subagyo, A. (2010). Marketing In Business. edisi pertama. Jakarta: Mitra Wacana Media.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabeta.
Sulistyowati. (2022). Nilai-Nilai Budaya dan Upaya Pembinaan Aktivitas Keagamaan di MTS N 1 Bantul. Jurnal Pendidikan dan Dakwah, 4(1), 84-95. Retrieved from file:///C:/Users/BIGCOM/Documents/LAPORAN/1571-Article%20Text-3615-1-10-20211212.pdf
Susanti, A. (2015). Nilai-Nilai Sosial yang terkandung dalam Cerita Rakyat ‘Encik Sulaiman” Pada Masyarakat Tomia. Jurnal Humanika, 15(3), 1-6.
Yin, R. K. (2014). Studi Kasus: Desain & Metode. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.