Philosophy of Yoga as Education in The Perspective of Javanese Community Life
Kehidupan Budaya Jawa
Abstract
Abstrak
Beryoga adalah sebagai filosofi masyarakat Jawa dan sebagai olahraga yang tertumpu pada pernapasan dan peregangan urat sarap serta kelenturan organ tubuh, gerakan yang membuat gerakan berat jadi ringan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui: (1) filosofi yoga;
(2) pendidikan sebagai budaya dan pengetahuan beryoga; (3) masyarakat Jawa dalam mendapatkan kenyamanan hidup. Simpulan yang didapat ialah filosofi yang ada pada yoga adalah: (1) menyatukan pernapasan, hati, dan jiwa; (2) membuat ketenteraman hati dan jiwa; (3) beryoga merupakan sarana yang positif untuk mencerahkan pola pikir dan perilaku masyarakat Jawa; (4) budaya beryoga sebagai peninggalan nenek moyang dan leluhur masyarakat Jawa menjadikan bersih hati dan jiwa, serta berperilaku yang baik. Hal ini akan membuat hidup menjadi sejahtera dan dapat menyembuhkan penyakit jantung, stres, asma, bahkan tekanan pada suatu pekerjaan. Stres pada remaja, ibu hamil, dan orang dewasa, bahkan orang yang sudah tua.
Abstract
Yoga is a philosophy of Javanese society and as a sport that focuses on breathing and stretching breakfast and organ flexibility, movements that make heavy movements light. Purpose of this study is to find out: (1) philosophy of yoga; (2) education as a culture and knowledge of yoga; (3) Javanese society in getting the comfort of life. The conclusion is the philosophy which exists in yoga is: (1) uniting breathing, heart and soul; (2) yoga can make peace of heart and soul; (3) yoga is a positive means of enlightening the mindset and behavior of Javanese society (4) the culture of yoga is a legacy of the ancestors and ancestors of the Javanese people. Make the heart clean and soul clean and have good behavior. This will make life prosperous and can cure heart disease, stress, asthma and even stress at work. Stress in adolescents, pregnant women and adults and even older people.
Downloads
References
Coles, H. William., 2016. Viewed Illustrated Short Fiction of William. Publisher : storyinliteraryfiction.com
Denzin, K. Norman,et.al., 2009. The elephant in the living room: or extending the conversation about the politics of evidence. Sage Journals
Kuntowijoyo. 2006. Budaya dan Masyarakat. Yogyakarta: Tiara Wacana.
Miles, M. B., Huberman, A. M., Saldana, J., 2014. Qualitative Data Analysis, A Methods Sourcebook, Edition 3. USA: Sage Publications. Terjemahan Tjetjep Rohindi Rohidi, UI-Press
Patrick J. M. Costello., 2007. Action Research. ISBN 978082646479-8. Continuum
Prasetyo, G. E., & Ginting, N., (2019). “Development of Learning Media for Malay Culture with Adore Flast Based on Local Wisdom in Elementary Schools”. Basicedu’s Journal, 3 (4), 105–113. http://repositorio.unan.edu.ni/2986/1/5624.pdf.
Sahlan, A., 2002. Teori Motivasi dalam pendekatan psikologi industry dan organisasi : Jakarta Studio Press.
Sawitri, S., Bengat, B., Deswijaya, R. A., & Priyatiningsih, N. (2019). “Character Value of Proverbs, Sayings and Javanese Saloka as Character Learning for the Next Generation of the Nation”. Kawruh: Journal of Language Education, Literature and Local Culture, 1 (2). https://doi.org/10.32585/kawruh.v1i2.407
Sawitri; Priyatiningsih; Bengat; Deswijaya, R. A., & P. R., N. (2018). Character Value of Proverbs, Sayings, Javanese Saloka.
Sutarman., Haryono, E. Hermawan., Cecep, Hilman., 2016. GUNUNG PADANG CIANJUR: PELESTARIAN SITUS MEGALITIKUM TERBESAR WARISAN DUNIA (Gunung Padang Cianjur: Preservation Of The Largest Megalithic And World Heritage). Jurnal Surya: Seri Pengabdian kepada Masyarakat Volume 2 Edisi 1 Nopember 2016 ISSN2460-576x (cetak).
Sutopo., 2006. Metodologi Penelitian Kualitatif. Surakarta: UNS.
Yanti, R. P. (2018). Multicultural Based Learning in Sociology Subjects. Basicedu’s Journal, 2 (2), 70–74.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.