Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Minggu Buddha (SMB) Dhamma Sena (Studi Kasus di Vihara Sradha Dhamma Pokoh, Wonoboyo)

  • Tri Dian Ayu STAB Negeri Raden Wijaya Wonogiri
  • Dwi Maryani Rispatiningsih STABN Raden Wijaya Wonogiri
  • Walyono Walyono STABN Raden Wijaya Wonogiri

Abstract

Motivation is a factor that must be included in the learning process so that the learning process can be successful.This article was written with the aim of describing how to increase students  motivation by using strategies such as making miniatures at the Buddhist Sunday School (SMB), and to find out the obstacles and provide insight into students beliefs about Buddhism. The researcher uses case study qualitative method, data collection method uses observation, interview and documentation. The location of this research is the Budddhist Sunday School (SMB) Dhamma Sena, Vihara Sradha Dhamma, Pokoh, Wonoboyo, Wonogiri Regency. The subject of this study, namely the Buddhist Sunday School (SMB) teacher, as well as elementary school Sunday School students. The results of this study, namely the teacher s efforts in increasing student learning motivation are using gifts/reward, using interesting learning media, appropriate strategies such as using the case study method, carrying out outbound activities or outdoor activities, and a comfortable study room that is not cluttered.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustang, A. Y., & dkk. (2021). Upaya Guru IPS dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Masa Covid 19 di SMP. Phinisi Integration Review.
Andrian, R. (2019). Motivasi Belajar sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Pendidikan Manajemen Perkantoran.
Muziatun, & dkk. (2022). Penggunaan Google Classroom untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Inggris Siswa di SMP Negeri 1 Limboto Gorontalo. Jurnal Ideas Pendidikan, Sosial, dan Budaya. Vol: 8. No: 3.
Arianti. (2018). Peranan Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Dale H. Schunk, d. (2012). Motivasi dalam Pendidikan . Jakarta: PT Indeks.
Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran. Lantanida.
Joni Pratama, D. (2020). Analisis Upaya Mengembangkan Kurikulum Sekolah Minggu Buddha (SMB) Taman Lumbini Tebango Lombok Utara. Seminar Nasional Pendidikan.
Marsila, W. (2019). Upaya Peningkatan Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Fisika Melalui Penggunaan Model Discovery Learning Berbantuan Lembar Kerja Peserta Didik. Kumparan Fisika.
Octavia, S. A. (2020). Motivasi Belajar dalam Perkembangan Remaja. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Pratiwi, G., & dkk. (2019). Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PPKN di SMP Negeri 13 Palembang. Bhinneka Tunggal Ika.
Ratna Purwanty, d. (2019). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa. Keguruan dan Ilmu.
Sidik, Z. (2018). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Kemampuan Komunikasi Interpersonal Guru. Pendidikan Manajemen Perkantoran.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatis Dan R&D. Bandung: Alfabeta CV.
Sumiati. (2018). Peranan Guru Kelas dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Pendidikan Agama Islam.
Wahyuni, S. (2021). Strategy of Islamic Religious Education Teachers in Increasing Student Learning Motivation. Journal Islamic Education.
Wijaya, H. (2020). Pengaruh Sekolah Minggu Buddha (SMB) terhadap Perkembangan Fisik-Motorik Peserta Didik di SMB Sariputta Buddhist Studies. Maitreyawira.
Yohanda, R. (2020). Metode Studi Kasus: Upaya-Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SMA Negeri 14 Pekanbaru. Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam.
Yulianingsih, D. (2020). Upaya Guru Sekolah Minggu dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Alkitab di Kelas Sekolah Minggu. Teologi Sistematika dan Praktika.
Published
2022-12-08
How to Cite
AYU, Tri Dian; RISPATININGSIH, Dwi Maryani; WALYONO, Walyono. Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Minggu Buddha (SMB) Dhamma Sena (Studi Kasus di Vihara Sradha Dhamma Pokoh, Wonoboyo). Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, [S.l.], v. 8, n. 4, p. 1593-1598, dec. 2022. ISSN 2656-940X. Available at: <https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/1049>. Date accessed: 06 feb. 2023. doi: https://doi.org/10.32884/ideas.v8i4.1049.