Strategi Guru dalam Pengembangan Logika Anak Usia Dini

  • Oktani Haloho Institut Agama Kristen Negeri Palangka Raya

Abstract

One type of intelligence that is very important and must be possessed by children is mathematical logic. This study aims to describe effective and efficient strategies that can be implemented by teachers in growing, stimulating and developing mathematical logic intelligence and logical thinking in early childhood at the Pembina Village Kindergarten in Pendahara Village. The method used in this research is descriptive qualitative. The results of the study illustrate that the teacher s strategy in choosing children s learning methods is very important. The development of early childhood logic can be stimulated by learning activities by finding patterns and finding logistical relationships combined with appropriate and fun learning methods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, E. (2020). Metode Belajar Anak Usia Dini. Prenada Media Group.
Al-Abrasyi, M. A., & Sulaiman, F. H. (2012). Beberapa Pemikiran Pendidikan. Aditya Media Publishing.
Bening, T. P., & Ichsan, I. (2022). Analisis Penerapan Pengetahuan Orang Tua dalam Stimulasi Aspek Perkembangan Anak Usia Dini. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(3), 853. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i3.829
Izzaty, R. E., Astuti, B., & Cholimah, N. (2017). Model Konseling Anak Usia Dini. Remaja Rosdakarya.
Khiyarusoleh, U. (n.d.). Kecerdasan Logika-Matematika Dilihat dari Kecerdasan Majemuk Siswa SD Sebrebes Selatan.
Madyawati, L. (2016). Strategi Pengembangan Bahasa pada Anak. Prenada Media Group.
Maspupah, U. (2019). Manajemen Pengembangan Kurikulum PAUD Teori dan Aplikasi. Ar-Ruzz Media.
Muslich, M. (2011). Pendidikan Karakte : Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Bumi Aksara.
Permana, A., Indra, &, & Rusmana, M. (2022). Journal of Academia Perspectives Kecerdasan Logika Matematika, Efikasi Diri dan Motivasi Berprestasi terhadap Perilaku Inovatif. 02(2), 80–87. https://doi.org/10.30998/jap.v2i2.1012
Prameswari, T. W. (n.d.). Merdeka Belajar : Sebuah Konsep Pembelajaran Anak Usia Dini Menuju Indonesia Emas 2045. In Prosiding Seminar Nasional Penalaran dan Penelitian Nusantara (Vol. 1). https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/ppn76
Prastowo, A. (2012). Metode Penelitian Kualitatif dalam Perspektif Rancangan Penelitian. Arruzzmedia.
Setiawati, W., & Aprianti, E. (2018). Peningkatan Kecerdasan Logika-Matematika Melalui Biblioterapi Anak Usia Dini Kelompok A di Kober Warna Plus. 1(4), 2614–4107.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (19th ed.). Alfabeta.
Suminar, A., & Ashshidiqi, A. (2020). Mengembangkan Kecerdasan Logika Matematika dengan Menggunakan Media Realia pada Anak Usia 5-6 Tahun di TK Negeri Pembina.
Susanto, A. (2018). Pendidikan Anak Usia Dini Konsep dan Teori (Suryani & U. Rahmawati, Eds.). Bumi Aksara.
Wati, Y. S. (2021). Implementasi Merdeka Belajar di PAUD. Penerbit Gava Media.
Yatim, R. (2012). Paradigma Baru Pembelajaran: sebagai Referensi bagi Pendidik dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas. Kencana-Prenada Media Group.
Published
2022-11-16
How to Cite
HALOHO, Oktani. Strategi Guru dalam Pengembangan Logika Anak Usia Dini. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, [S.l.], v. 8, n. 4, p. 1429-1434, nov. 2022. ISSN 2656-940X. Available at: <https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/1063>. Date accessed: 03 dec. 2022. doi: https://doi.org/10.32884/ideas.v8i4.1063.