English Adventure: Strategi Pembelajaran Bahasa Inggris untuk Sekolah Dasar di Desa Botubarani

  • Reza Dwi Julianto Mohama Universitas Negeri Gorontalo
  • Nurul Istiqamah Kadekoh Universitas Negeri Gorontalo
  • Sri Rahmawati Kono Universitas Negeri Gorontalo
  • Muly Nursia Abdjul Universitas Negeri Gorontalo
  • Wahyu Ramadhan Harmain Universitas Negeri Gorontalo
  • Magdalena Baga Universitas Negeri Gorontalo

Abstract

English languange learning in children who have not mastered basic English on Botubarani village is needed, because the village is an Internasional tourism village. This study aimed tofind out the achievement of English learning strategy based English Adventure implementation of students English skills development on SD Negeri Kabila Bone. This study used language acquisition theory then using observation and descriptive analysis method to describe the phenomena occur in the classroom. After 8 intensive meetings, the students looked more motivated to learn, they could recognized, wrote, and memorized English vocabularies they heard in the film, also could answer the questions correctly.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin, H. D. (2020). Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Menulis Bahasa Inggris Recount Text Memanfaatkan Media Gambar dengan Metode PBL by Hetty Dwi Agustin (z-lib.org).pdf.
Andriani, R., Nurkomariah, N., Fadilah, N., & Mertha, I. G. (2020). Penggunaan Metode Permainan Kartesius dalam Meningkatkan Pengetahuan Dasar Anak Usia 6-12 Tahun di Kecamatam Sape. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 3(2), 1–4. https://doi.org/10.29303/jpmpi.v3i2.592
Budiman, M. A., Widyaningrum, A., & Azizah, M. (2020). Kreatifitas Guru dalam Memilih Media untuk Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Dasar. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Cahyaningrum, I. O., & Baraja, A. (2021). Workshop Pengembangan Media Pembelajaran dan Bahasa Inggris Berbasis Teknologi Informatika di Era Pandemi bagi Guru Sdit Al Falaah Simo. Jubaedah : Jurnal Pengabdian Dan Edukasi Sekolah (Indonesian Journal of Community Services and School Education), 1(1), 37–43. https://doi.org/10.46306/jub.v1i1.7
Carrillo, C., & Flores, M. A. (2020). COVID-19 and Teacher Education: A Literature Review of Online Teaching and Learning Practices. European Journal of Teacher Education, 43(4), 466–487. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1821184
Elfiondri. (2020). Kebudayaan: Kajian Budaya dan Bahasa Inggris untuk Pengembangan Pariwisata.
Ranuntu, G. C., & Tulung, G. J. (2019). Peran Lagu dalam Pengajaran Bahasa Inggris Tingkat Dasar. Jurnal LPPM Bidang EkoSosBudKum, 4(1), 99–110.
Hartono, N., Laurence, L., & Subandi, P. N. (2020). Perancangan dan Pembuatan Meja Kinestetik Design and Development of Kinesthetic Table. November 020, 103–115.
Irwan, I.,& Yahya, Y. (2022). Efektivitas Pengelolaan Dana Komite dalam Upaya Dukunganpembiayaan Pendidikan pada MAN 1 Padang. Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 14(April), 1–17. https://doi.org/https://doi.org/10.47945/al-riwayah.v14i1
Jati, G., Mali, Y. C. G., Santosa, M. H., Dewi, F., Anjarani, S., & Roghibatul, L. (2021). Teknologi dan Pembelajaran Bahasa Inggris. In ResearchGate (Issue September). https://www.researchgate.net/publication/354338456_HyFlex_Belajar_di_Konteks_Hibrida_dan_Fleksibel_dengan_Teknologi
Kanifah, A., Susanto, H., & Saputra, A. D. (2020). Pengaruh Pemberian Hadiah terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMK Darul Istiqomah Ngumpul Balong Ponorogo. TARBAWI:Journal on Islamic Education, 1(1), 1. https://doi.org/10.24269/tarbawi.v1i1.438
Rizal, Danu Fatkhur; Amaliah, Nafila Nur; Hartini, W. A. (2018). E-Prosiding Fkip Fkip-Universitas Jember Terindeks Google Schoolar Prosiding FKIP Universitas Jember Halaman 56-64 , Desember 018 Gubernur (Lagu Bermain untuk Belajar) sebagai Optimalisasi Pembelajaran Bahasa Inggris di SD Danu Fatkhur Rizal ( Pendidik. Jurnal Uneg, I(1), 56–64.
Sari, R. K. (2020). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Role Playing terhadap Ketrampilan Berbicara pada Bahasa Indonesia Tingkat SD. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), (1), 61–67. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.582
Umam, K. (2022). The Obstructions of Word Pronunciation in Studying English for Seventh Grade Students. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(3), 1155. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i3.892
zulvira Riri, Neviyarni, I. (2021). Karakteristik Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1846–1851. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/1187.
Published
2022-11-17
How to Cite
MOHAMA, Reza Dwi Julianto et al. English Adventure: Strategi Pembelajaran Bahasa Inggris untuk Sekolah Dasar di Desa Botubarani. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, [S.l.], v. 8, n. 4, p. 1457-1466, nov. 2022. ISSN 2656-940X. Available at: <https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/1092>. Date accessed: 03 dec. 2022. doi: https://doi.org/10.32884/ideas.v8i4.1092.