Umma Pande sebagai Ruang Edukasi dalam Membangun SDM di Pulau Sumba
Abstract
Human development as a whole is the basis in the educational process and is the responsibility of the government, in reality there are still school-age children who do not receive attention. This study aims to determine the role of Umma Pande as an educational space in building human resources on Sumba Island. The method used is a qualitative research method. The results showed that: theeducation carried out by Umma Pande was directed at building independence and responsibility., Thereare various kinds of limitations of school-age children, children of migrant workers and society as a whole, including: infrastructure, learning facilities, access to educational institutions, social, economic and cultural problems., Assistance is carried out to improve children s literacy and numeracy skills., A culture-based approach and local wisdom is the key to success in providing assistance and other activities in Umma Pande such as advocacy, health services and social services. Building community independence is a great hope for the presence of Umma Pande.
Downloads
References
Fitri. (2022). Pengaruh Penerapan Literasi Berbasis Web terhadap Peningkatan Minat Baca Peserta Didik Kelas V. Jurnal Ideas, 1173-1178.
Handayani, T. (2022). Implementasi Pemanfaatan Dinding Edukasi dalam Peningkatkan Literasi Numerasi sebagai Perwujudan Karakter Kemandirian Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 199-210.
Hulukati, W. (2015). Peran Lingkungan Keluarga terhadap Perkembangan Anak. Jurnal Musawa IAIN Palu, 265-282.
Linzonia, Y. U. (2021). Peran Edukasi Media Sosial bagi Masyarakat Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Ideas, 195-202.
Mochamad Syaefudin, R. N. (2021). Jurnal Empower : Jurnal Empower : Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 6(2), 210–217
Nawawi. (2015). Manajemen Sumber Daya Manusia. UGM.
Nurhidayati, R. &. (2016). Peningkatan Pemahaman Manajemen Waktu Melalui Bimbingan Kelompok dengan Teknik Problem Solving pada Siswa. Psikopedagogia: Jurnal Bimbingan dan Konseling.
Prasetya, E. P. (2018). Pemberdayaan Masyarakat Tentang Kesehatan, Pendidikan dan Kreatifitas. Abdi Dosen: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 19-25.
Ruli, E. (2020). Tugas dan Peran Orang Tua dalam Mendidik Anak . Jurnal Edukasi Nonformal, 143-146.
Sugiyono, P. D. (2021). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Sukmana, Agus; Iskandarsyah, Triyana; Chendra, Erwinna; Adhitya, Doni Priza; Dewiyani; Panditha, C. H. R. (2016). Program Capacity Building untuk Pendidik di Kabupaten Sumba Barat Daya : Kerjasama dengan STKIP Weetebula. UNPAR Institutional Repository. https://repository.unpar.ac.id/handle/123456789/3922
Sulistiyani, A. T. (2004). Kemitraan dan Model-Model Pemberdayaan. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.
Syarif, S. A. (2018). Pola Pengasuhan dan Pemenuhan Hak Dasar Anak Buruh Migran Perempuan. Al-MAIYYAH: Media Transformasi Gender dalam Paradigma Sosial Keagamaan, 342-361.
Widyarto, W. G. (2019). Problematika Anak Pekerja Migran di Tulungagung dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 91-103.
Zahro, I. F. (2022). Penyuluhan Literasi Anak Usia Dini sebagai Pembelajaran Abad-21 pada Guru PAUD di Desa Paas Kabupaten Garut. Nusantara Berdaya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1-8.
Zainal, A. S. (2022). Analisis Pemberdayaan Pendidikan di Kota Kendari dengan Metode One Help One. Jurnal Ilmu Manajemen Sosial Humaniora(JIMSH)., 1-11.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.