Analisis Theory of Planned Behavior pada Perilaku Anti-Korupsi Mahasiswa Universitas Paramadina
Abstract
This study aims to analyze the impact of counseling actions by Paramadina University students on changes in people s attitudes and behavior towards anti-corruption behavior. The research method used is descriptive qualitative and quantitative methods. The sample in this study were 107 respondents. The results of the research to foster people s attitudes and behavior are measured using three indicators, namely the variable behavior belief, normative belief, and control belief. The measurement results obtained on the belief behavior variable were 83.7 percent. Meanwhile, the normative belief variable indicator is 32.5 percent, and the belief control variable is 50 percent. So that the counseling action carried out to the community can run effectively and sustainably.
Downloads
References
Aziz, A. R. (2022). Pembelajaran Online dalam Perspektif Teori Behavioristik. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 1285.
Dewi, N. K. (2019). Pengaruh Kompetensi SDM dan Locus of Control Pada Pencegahan Fraud dalam Pengelolaan Dana Desa. E- Jurnal Akuntansi, 1071.
Dian, N. E. (2021). The Effect of Planned Behavior Theory on Corruption Intention Intracampus Organization. Jurnal RAP (Riset Aktual Psikologi Universitas Negeri Padang, 150.
Dike Widhiyaastuti, I. G. (2018). Meningkatkan Kesadaran Generasi Muda untuk Berperilaku Anti Koruptif melalui Pendidikan Anti Korupsi. Acta Comitas, 17.
Gumelar. (2020). Pencegahan Fraud pada Pengelolaan Dana Organisasi: Perspektif Theory of Planned Behavior. Jurnal ASET (Akuntansi Riset), 176-200.
Indrajaya, A. N. (2021). Menumbuhkan Integritas Melalui Karakter Anti Korupsi untuk Mempersiapkan Remaja Menjadi Agen Perubahan. Journal of Sustainable Community Development (JSCD), 11-20.
Kadir, Y. (2018). Kebijakan Pendidikan Antikorupsi di Perguruan Tinggi. Gorontalo Law Review, 25-38.
Kristiono, N. (2018). Penanaman Nilai Antikorupsi bagi Mahasiswa FIS Unnes Melalui Mata Kuliah Pendidikan Antikorupsi. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9.
Mahyarni, M. (2013). Theory of Reasoned Action dan Theory of Planned Behavior (sebuah Kajian Historis tentang Perilaku). Jurnal El-Riyasah, 13-23.
Mursita, M. &. (2021). Pemodelan Intensi Whistleblowing Pegawai di Indonesia: Aplikasi Whistleblowing Triangle. Integritas: Jurnal Antikorupsi , 233-244.
Mustafida. (2021). Pemodelan Intensi Whistleblowing Pegawai di Indonesia: Aplikasi Whistleblowing Triangle. Integritas: Jurnal Antikorupsi, 233-244.
Pahlevi, R. (2022, 01 26). Databoks.Katadata. Retrieved 01 19, 2022
Purwanto, W. (2021). Dasi KPK sebagai Pembiasaan Karakter Antikorupsi dalam Pembelajaran IPS. Jurnal Lingkar Mutu Pendidikan , 238-242.
Romansyah, A. N. (2020). Upaya Pencegahan Korupsi: Buku Pendidikan Antikorupsi. Pustaka Ruma Cinta.
Sabila, H. (2020). Meningkatkan Kesadaran Generasi Muda untuk Berperilaku Antikoruptif Melalui Pendidikan Anti Korupsi. SSRN Electronic Journal, 238.
Sudarmanto, E. (2020). Pendidikan Anti Korupsi: Berani Jujur. Yayasan Kita Menulis.
Wahyuningtiyas, T. &. (2022). Optimalisasi Whistleblowing System Melalui Peran Whistleblower dalam Pendeteksian Tindakan Fraud. Jurnal Ilmiah Akuntansi Kesatuan, 359-366.
Widiartana, G. (2020). Urgensi Pendidikan Antikorupsi terhadap Pencegahan Korupsi dalam Pendidikan Dasar. Jurnal Hukum Mimbar Justitia, 173.
Widyaningrum, H. R. (2020). Pendidikan Antikorupsi bagi Pelajar. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UBJ, 3.
Wuryaningsih, W. (2022). Intensi Whistleblowing Mahasiswa dan Profesional Akuntansi: Aplikasi Theory Planned of Behavior . E- Jurnal Akuntansi, 2167.
Zuber, A. (2018). Strategi Anti Korupsi Melalui Pendekatan Pendidikan Formal dan KPK. Journal of Development and Social Change, 178-190.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.