Partisipasi Remaja dalam Hidup Menggereja Ditinjau dari Aspek Perkembangan Jiwa Keagamaan Remaja

  • Silvester Nusa Universitas Katolik Weetebula
  • Margaretha Vinsensia Ina Universitas Katolik Weetebula

Abstract

The study background refers to the low involvement of youth in church life. Meanwhile, the Catholic youth are backbone and spearhead of the church in keeping the mission of Jesus Christ on going in this world. This study aims to identify and describe the factors that triggers the involvement and uninvolvement of the catholic youth based on their religious spirit of adolescents. Religious religionis the internal psychic ability of man in the form of beliefs in God with devotional teachings and obligations in accordance with that belief. This is a descriptive qualitative study and the result indicated that the involvement and uninvolvement of the catholic youth in church life are driven by a religious spirit, such as consecutive beliefs, emotional condition, the desire of existence, the awareness of believing and the ability to overcome doubts in having a religion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Supulangi, A., & Jelahu, T. T. (2016). Spiritualitas Pelayanan Santo Don Bosco dalam Pendampingan Kaum Muda. SEPAKAT-Jurnal Pastoral Kateketik, 3(1), 61-82.
Andayanto, Y. K. (2022). Christus Vivit: Menggagas Peran Orang Muda yang Transformatif. Media: Jurnal Filsafat Dan Teologi, 3(2), 194–211. https://doi.org/10.53396/media.v3i2.106
Arifin, B. S. (2015). Psikologi Agama. Pustaka Setia.
Hamali, S. (2016). Karakteristik Keberagaman Remaja dalam Perspektif Psikologi. Al-Adyan: Jurnal Studi Lintas Agama, 11(1), 81-98. https://doi.org/10.24042/ajsla.v11i1.1438
Hully, M. T. (2021). Perkembanagan Jiwa Beragama pada Anak, Remaja, dan Orang Dewasa. Alamtara: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 5(1), 11–30. https://doi.org/10.58518/alamtara.v5i1.679
Jalaluddin, H. (2016). Psikologi Agama, Memahami Perilaku dengan Mengaplikasikan Prinsip-Prinsip Psikologi. Raja Grafindo Persada.
Khadijah, K. (2020). Perkembangan Jiwa Keagamaan pada Remaja. Jurnal Al-Taujih: Bingkai Bimbingan dan Konseling Islami, 6(1), 1–9. https://doi.org/10.15548/atj.v6i1.1663
Mardiyah, M. (2015). Peran Orang Tua dalam Pendidikan Agama terhadap Pembentukan Kepribadian Anak. Jurnal Kependidikan, 3(2), 109–122. https://doi.org/10.24090/jk.v3i2.902
Mulyadi, M. S., Supriyatno, T., & Jamilah, J. (2022). Strategi Pembelajaran PAI dalam Mewujudkan Sikap Religius (Religius Atitude) Siswa Kelas VIII di SMPN 5 Pamekasan. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(3), 907–912. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i3.882
Munirah, M., & Ladiku, N. (2019). Pengembangan Sikap Keberagamaan Peserta Didik. Jurnal Ilmiah AL-Jauhari: Jurnal Studi Islam dan Interdisipliner, 4(2), 336–348. https://doi.org/10.30603/jiaj.v4i2.1143
Njoroge, N. (2019). An Analysis of Youth Participation in Church Program in The Presbyterian Church of East Africa, Kajiado Presbytery, Kenya. African Research Journal of Education and Social Sciences, 6(1), 2019.
Surawan, S., & Mazrur, M. (2020). Psikologi Perkembangan Agama: Sebuah Tahapan Perkembangan Agama Manusia. K-Media.
Suyanto, S. (2019). Fenomenologi sebagai Metode dalam Penelitian Pertunjukan Teater Musikal. Lakon Jurnal Pengkajian & Penciptaan Wayang, 16(1), 26-32. https://doi.org/10.33153/lakon.v16i1.3154
Utami, M. G., & Tse, A. (2018). Partisipasi Orang Muda Katolik dalam Liturgi di Paroki Santo Yusup Baturetno Wonogiri Jawa Tengah. JPAK: Jurnal Pendidikan Agama Katolik, 20(10), 167–193. https://doi.org/10 .34 150/jpak.v20i10.214
Yuliana, R. Y. R. (2021). Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Sikap Keagamaan Siswa. Jurnal Paradigma, 11(01), 113.
Published
2023-06-09
How to Cite
NUSA, Silvester; INA, Margaretha Vinsensia. Partisipasi Remaja dalam Hidup Menggereja Ditinjau dari Aspek Perkembangan Jiwa Keagamaan Remaja. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, [S.l.], v. 9, n. 2, p. 657-666, june 2023. ISSN 2656-940X. Available at: <https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/1185>. Date accessed: 18 sep. 2024. doi: https://doi.org/10.32884/ideas.v9i2.1185.