Pembelajaran Mengidentifikasi Unsur Intrinsik Teks Cerpen pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 10 Gorontalo Tahun Pelajaran 2022/2023

  • Ananda Dimas Tegela Universitas Negeri Gorontalo
  • Asna Ntelu Universitas Negeri Gorontalo
  • Salam Salam Universitas Negeri Gorontalo

Abstract

This study aims to determine the implementation of learning plans, the process of implementing learning, and learning assessments to identify the intrinsic elements of short stories in class IX students of SMP Negeri 10 Gorontalo in the 2022/2023 academic year. This research is a descriptive method with a qualitative research type. Based on the results of the research, it shows that learning identifies the intrinsic elements of short stories, not yet in accordance with the learning implementation plan, and the learning implementation process. Learning assessment identifies the intrinsic elements of short stories for the knowledge aspect in the form of a written essay test using student worksheets that are in the order in the lesson plan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahdar, D., & Wardana. (2019). Belajar dan Pembelajaran 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis. CV. Kaaffah Learning Center.
Astuti, D. A., Haryanto, S., & Prihatni, Y. (2018). Evaluasi Implementasi Kurikulum 2013. Wiyata Dharma: Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 6(2), 7–14. https://doi.org/10.30738/wd.v6i1.3353
Bagtayan, Z. A. (2018). Karakter Tokoh Ibu Dalam Cerpen "Ibu yang Anaknya Diculik Itu" Karya : Seno Gumira Ajidarma dan Implementasinya sebagai. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 04(2), 133–136.
Bontong, A. T., Faizin, M., & Kusumaningrum, S. (2021). Analisis Pelaksanaan Kurikulum 2013 dalam Proses Pembelajaran SD Inpres 135 Hasik Jaya Kabupaten Sorsel. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2), 120–127. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v3i2.1194
Didipu, H. (2018). Dasar-Dasar Apresiasi, Pengkajian, dan Pembelajaran Prosa Fiksi. CV. Athra Samudra.
Febrina, D. (2018). Studi Tentang Pelaksanaan Pembelajaran Geografi Berdasarkan Standar Proses di SMA Negeri 7 Padang Jurnal Buana – Vol-2 No-1 Tahun 2018. Jurnal Buana, 2(1), 338–349.
Hermawan, I. (2018). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif dan Mixed Metode. Hidayatul Quran Kuningan.
Jaya, F. (2019). Perencanaan Pembelajaran. UIN Sumatera Utara.
Magdalena, I., Saidah, M., & Aulia, P. B. (2020). Mengidentifikasi Kebutuhan Pembelajaran pada Santri di Pondok Pesantren An-Nuqthah. Jurnal Pendidikan dan Sains, 2(2), 314–325. https://ejournal.stitpn.a c.id/index.php/bintang
Nurfadilah, N., & Alim, B. (2021). Teori Belajar dan Pembelajaran. LPP Unismuh Makassar.
Puteri, N. M., Sumaryati, M. L. A., & Faradina. (2020). Pembelajaran Mengidentifikasi Unsur-Unsur Intrinsik dalam Cerita Pendek Banjarmasin (Identify The Intrinsic Elements of Short Story in Eleventh Grade Students of SMK Negeri 2 Banjarmasin. Locana, 3(2), 41–52.
Sabarudin. (2018). Materi Pembelajaran dalam Kurikulum 2013. Jurnal An-Nur, 04(01), 1–18.
Ulumudin, I. (2020). Evaluasi Kegiatan Pembelajaran yang Dilakukan Oleh Guru Berdasarkan Hasil Pisa 2018. Jurnal Penelitian Kebijakan Pendidikan, 13(1), 15–26. https://doi.org/10.24832/jpkp.v13i1.346
Widayanto, J. (2018). Evaluasi Pembelajaran (Sesuai dengan Kurikulum 2013) Konsep, Prinsip, dan Prosedur. UNIPMA PRESS.
Yusuf, B. B. (2017). Konsep dan Indikator Pembelajaran Efektif. Jurnal Kajian Pembelajaran dan Keilmuan, 1(2), 13–20.
Published
2023-03-06
How to Cite
TEGELA, Ananda Dimas; NTELU, Asna; SALAM, Salam. Pembelajaran Mengidentifikasi Unsur Intrinsik Teks Cerpen pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 10 Gorontalo Tahun Pelajaran 2022/2023. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, [S.l.], v. 9, n. 1, p. 257-268, mar. 2023. ISSN 2656-940X. Available at: <https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/1211>. Date accessed: 09 oct. 2024. doi: https://doi.org/10.32884/ideas.v9i1.1211.

Most read articles by the same author(s)