Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif di Sekolah Dasar Wilayah 3T Kabupaten Gorontalo Utara
Abstract
The use of learning media in schools is important to be implemented in order to provide relevant and effective learning in the midst of very rapid technological developments. This study aims to analyze the use of interactive learning media in 3T Elementary School in North Gorontalo Regency. The method used is quantitative with observation data collection techniques, questionnaires and documentation. The results of the study showed that SD Negeri 3 Tomilito with a percentage of 84.33%, SD Negeri 6 Monano 82.33%, SD Negeri 8 Anggrek 84.66% and SD Negeri 6 Anggrek with a percentage of 85%. Thus, the use of interactive learning media in 3T elementary schools in North Gorontalo Regency has a positive impact on student learning outcomes.
Downloads
References
Abdullah, D. S., Hadi, R. N., & Suryandari, M. (2024). Peran Media Pembelajaran dalam Konteks Pendidikan Modern. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 4(1), 91–100. https://doi.org/10.9644/sindoro.v4i1.2933.
Ayu, R. A., & Dharmono, D. (2020). Kepraktisan Media Pembelajaran Daya Antibakteri Ekstrak Buah Sawo Berbasis Macromedia Flash. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 11(1), 72–80. https://doi.org/10.37729/jips.v5i1.1427.
Basuki. (2021). Pengantar Metode Penelitian Kuantitatif. Media Sains Indonesia.
Budiarti, W. N., & Haryanto, H. (2016). Pengembangan Media Komik untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV. Jurnal Prima Edukasia, 4(2), 233. https://doi.org/10.21831/jpe.v4i2.6295.
Hodiyanto, Darma, Y., & Putra, S. R. S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Macromedia Flash Bermuatan Problem Posing terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 323–334. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i2.614.
Maulido, S., Karmijah, P., & Rahmi, V. (2023). Upaya Meningkatkan Pendidikan Masyarakat Di Daerah Terpencil. Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 2(1), 198–208. https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i1.488.
Natasya, J., & Izzati, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Animasi Dengan Nuansa Kemaritiman Berbantuan Macromedia Flash 8 pada Materi Relasi Kelas VIII SMP. Jurnal Gantang, 5(1), 87–93. https://doi.org/10.31629/jg.v5i1.1948.
Nurpratiwiningsih, L., & Mumpuni, A. (2019). Pengaruh Media Puzzle Terhadap Hasil Belajar Pada Pembelajaran IPS Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Kontekstual, 1(1), 1–6. https://doi.org/10.46772/kontekstual.v1i01.52.
Putra, M. T. F., Arianti, A., & Elbadiansyah, E. (2019). Analisis Penerapan Model dan Metode Pembelajaran Tepat Guna pada Daerah 3T (Terdepan, Terpencil dan Tertinggal) di Kabupaten Mahakam Ulu. Sebatik, 23(2), 317–323. https://jurnal.wicida.ac.id/index.php/sebatik/article/view/776.
Putri, A. C., Fadilah, L., & Syamsiyah, N. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Role Playing dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas 6 SD di Daerah 3T. Belajar Bahasa: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(2), 219–236. https://doi.org/10.32528/bb.v7i2.38.
Putri, A. E. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Digital dalam Pembelajaran Sejarah untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 9(2), 533–540. https://doi.org/10.24815/jimps.v9i2.30523.
Rasjid, A. R., Rahman, F., Sari, V. R., Afandy, R., Fadhiel, M. N., Panannangan, D. M., & Alam, N. (2024). Tantangan dan Prospek Pendidikan Masyarkat Pedesaan di Indonesia. Jurnal Ilmu Pendidikan Progresif, 8(3). http://dx.doi.org/10.23960/jpp.v8.i2.201806.
Rohima, N. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Keterampilan Belajar Pada Siswa. Publikasi Pembelajaran, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.31219/osf.io/acxe2.
Sanga, L. D., & Wangdra, Y. (2023). Pendidikan Adalah Faktor Penentu Daya Saing Bangsa. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Sosial Dan Teknologi (SNISTEK), 5, 84–90. https://doi.org/10.33884/psnistek.v5i.8067.
Syafii, A. (2018). Perluasan dan Pemerataan Akses Kependidikan Daerah 3T (Terdepan, Terluar, Tertinggal) Penulis. Dirasat: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 4(2), 153–171. https://doi.org/10.26594/dirasat.v4i2.1535.
Sylvia Lara Syaflin. (2022). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Macromedia Flash Pada Materi IPA Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1516–1525. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i4.3003.
Ulfa, M. (2023). Marginalisasi Pendidikan Siswa Di Daerah 3T: Studi Kasus SMPN 3 Tempurejo. COMPETITIVE: Journal of Education, 2(1), 31–41. https://doi.org/10.58355/competitive.v2i1.13.
Widiantara, I. N., & Halidu, S. (2024). Pengaruuh Media Powtoon Interaktif Terhadap Keterampilan Membaca Siswa Kelas III SDN No. 81 Sipatana. Jurnal Ideas: Pendidikan, Sosial Dan Budaya, 10(2), 461–468. https://doi.org/10.32884/ideas.v10i2.1734
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.