Pengembangan Media Pembelajaran Powtoon Berbasis HOTS pada Pembelajaran IPA Materi Cuaca Kelas 3 di Sekolah Dasar

  • Anbar Fauziyyah Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
  • Prima Mutia Sari Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka

Abstract

The purpose of this study was to create a product in the form of learning media. The end result of this The purpose of this research is to create a product in the form of learning media. The end result of this research is a HOTS-based Powtoon learning video in class 3 science learning at SDN Cililitan. The research method used is Research and Development (R&D) with the ADDIE model, which has five stages: analysis, design, development, implementation, and evaluation. Data is gathered using both qualitative and quantitative methods. Questionnaires were distributed to validators, educators, and students to collect quantitative data. Meanwhile, qualitative data were gathered through interviews, comments, and suggestions. The validation test results given by the media expert had an average of 87 percent, which was included in the very feasible category, and the validation test results given by the material expert had an average of 100 percent, which was also included in the very feasible category. The assessment of the educators response to the media yielded results of 80 percent in the very good category. The very good category was selected by 99.4 percent of students in their media evaluations. Finally, the HOTS-based Powtoon learning media in science learning for grade 3 at SDN Kramat Jati is appropriate for use in the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggita, Z. (2021). Penggunaan Powtoon sebagai Solusi Media Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19. Konfiks Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(2), 44–52. https://doi.org/10.26618/konfiks.v7i2.4538
Ariyanto, R., Kantun, S., & Sukidin, S. (2018). Penggunaan Media Powtoon untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa pada Kompetensi Dasar Mendeskripsikan Pelaku-Pelaku Ekonomi dalam Sistem Perekonomian Indonesia. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial, 12(1), 122. https://doi.org/10.19184/jpe.v12i1.7622
Atikah, N., Nisa, K., Widyastuti, R., & Hamid, A. (n.d.). Pengembangan Instrumen Assessment Higher Order Thinking Skill ( HOTS ) pada Lembar Kerja.
Cahyati, N., Syafdaningsih, S., & Rukiyah, R. (2018). Pengembangan Media Interaktif dalam Pengenalan Kata Bermakna pada Anak. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(2), 160–170. https://doi.org/10.17509/cd.v9i2.11339
Fanani, M. Z. (2018). Strategi Pengembangan Soal HOTS pada Kurikulum 2013. Edudeena, 2(1), 57–76. https://doi.org/10.30762/ed.v2i1.582
Fazrien, J. (2021). Kemampuan menulis paragraf Persuasif dalam Teks Negosiasi Siswa Kelas X SMAN 1 Balai Riam. 08.
Firmadani, F. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93–97.
Fitriyani, N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Audio-Visual Powtoon tentang Konsep Diri dalam Bimbingan Kelompok untuk Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 6(1), 104.
Jannah, M., & Julianto. (2018). Pengembangan Media Video Animasi Digestive System untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Ipa Kelas V. 6.
Lusidawaty, V., Fitria, Y., Miaz, Y., & Zikri, A. (2020). Pembelajaran Ipa dengan Strategi Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. 4(1), 168–174.
Marryono Jamun, Y. (2018). Dampak Teknologi terhadap Pendidikan. 10, 48–52.
Maydiantoro, A. (2019). Model-Model Penelitian Pengembangan (Research and Development). Jurnal Metode Penelitian, 10, 1–8.
Optiana, N., & Muchlas. (2019). Pengembangan Panduan Penilaian Berbasis E-Portofolio Menggunakan Edmodo dalam pembelajaran praktikum Fisika untuk Sekolah Menengah Atas. 6(2), 1–5. https://doi.org/10.12928/jrkpf.vxix.xxxx
Putri N.S, H. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran IPA dalam Bentuk Video Pembelajaran Berbasis Powtoon pada Materi Pencemaran Lingkungan pada Kelas VII di Smp Negeri 03 Kota Bengkulu.
Putriani, J. D. (2021). Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan Penerapan Pendidikan Indonesia di Era Revolusi Industri 4 . 0. 3(3), 831–838.
Qurrotaini, L., Sari, T. W., & Sundi, V. H. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Video Berbasis Powtoon dalam Pembelajaran Daring. Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, E-ISSN: 27, 7. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaslit/article/view/7869/4682
Rapih, S., & Educandum, S. P. (2018). Perpektif Guru Sekolah Dasar terhadap Higher Order Tinking Skills ( HOTS ): Pemahaman , Penerapan dan Hambatan A . Pendahuluan Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan teknologi Menuntut Adaptasi yang Baik dalam Dunia Pendidikan . Dunia Pendidikan sebagai Sarana . 8(1), 78–87. https://doi.org/10.25273/pe.v8i1.2560
Riduwan. (2012). Dasar-Dasar Statistika. Alfabeta.
Rudi Haryadi, H. N. A. K. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran E-Learning terhadap Hasil Belajar Siswa. At-Ta`lim : Jurnal Pendidikan, 7(1), 68–73.
Wahyuningsih, Y., Rchmawati, I., Setiawan, A., & Ngazizah, N. (2018). HOTS (Higher Order Thinking Skills) dan Kaitannya dengan Keterampilan Generik SAINS dalam Pembelajaran IPA SD. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 227–234.
Wijaya, M. (2021). Peningkatan Keterampilan Guru Kelas dalam Mengajar IPA dengan Menerapkan Pendekatan Saintifik. 8(84).
Wulandari, Y., Ruhiat, Y., & Nulhakim, L. (2020). Pengembangan Media Video Berbasis Powtoon pada Mata Pelajaran IPA di Kelas V. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(2), 269–279. https://doi.org/10.24815/jpsi.v8i2.16835
Published
2022-12-23
How to Cite
FAUZIYYAH, Anbar; SARI, Prima Mutia. Pengembangan Media Pembelajaran Powtoon Berbasis HOTS pada Pembelajaran IPA Materi Cuaca Kelas 3 di Sekolah Dasar. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, [S.l.], v. 8, n. 4, p. 1607-1616, dec. 2022. ISSN 2656-940X. Available at: <https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/945>. Date accessed: 06 feb. 2023. doi: https://doi.org/10.32884/ideas.v8i4.945.