Muatan Karakter Profil Pelajar Pancasila pada Teks Sastra Buku Cerdas Cergas Terbitan Pemerintah SMA Kelas X Kurikulum Merdeka

  • Bayu Rangga Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Ngatmain Ngatmain Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Idhoofiyatul Fatin Universitas Muhammadiyah Surabaya

Abstract

The Pancasila student profile must be included in the Merdeka curriculum. The purpose of writing this article is to describe the character content of the Pancasila Student Profile (P3) in the book Cergas Smart published by the Class X SMA Independence Curriculum. This research uses qualitative methods combined with note-taking techniques. The research results prove that smart cermat contains all P3 content which includes faith, piety and noble morals, global diversity, mutual cooperation, creativity, critical reasoning and independence. From these accusations, the most dominant reasons are faith, piety and mutual cooperation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adnyana, I. (2022). Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Bahasa dan Sastra. Pedalitra: Prosiding Pedagogi, Lingusitik, dan Sastra, 2(1), 28-36. https://ojs.ma hadewa.ac.id/index.php/pedalitra/article/view/2300
Alam, S. (2020). Jurnalisme Damai dalam Pembingkaian Berita Rasisme Mahapelajar Papua di Tribunnews.com dan Detik.com. Jurnal Pewarta Indonesia, 2(2), 121-136. https://doi.or g/10.25008/jpi.v2i2.33
Annisa, M., Williah, A., & Rahmawati, N. (2020). Pentingnya Pendidikan Karakter pada Anak Sekolah Dasar di Zaman Serba Digital. Bintang: Jurnal Pendidikan dan Sains, 2(1), 35-48. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang/article/view/558
Aulia, F., & Gumilar, S. (2021). Cerdas Cergas Berbahasa dan Bersastra Indonesia untuk SMA Kelas X. Pusat Kurikulum dan Perbukuan Badan Penelitian, Pengembangan, dan Perbuk uan Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
A'yun, Q., Indriani, S., Anigrah, V., Amelia, V., Khoiri, M., & Wahyudi, W. (2022). Penanaman Nilai Beriman Bertakwa kepada Tuhan Yang Maha Esa dan Berakhlak Mulia Profil Pelajar Pancasila melalui Kegiatan Pembiasaan Siswa di MTs Al-Ma'arif 03 Singosari. Tabiyin: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 59-69. https://doi.org/10.52166/tabyin .v4i2.194
Cendekia, C., Dhariyanti, D., Barlanti, K., Primasari, F., Utomo, A., & Nurmalisa, D. (2023). Analisis Kalimat pada Teks Biografi dalam Buku Cerdas Cergas Berbahasa dan Bersastra Indonesia untuk SMA/SMK Kelas X Kurikulum Merdeka. Jurnal Motivasi Pendidikan dan Bahasa, 1(1), 140-157. https://doi.org/10.59581/jmpb-widyakarya.v1i1. 509
Ernawati, Y., & Rahmawati, F. (2022). Analisis Profil Pelajar Pancasila Elemen Bernalar Kritis dalam Modul Belajar Siswa Literasi dan Numersasi Jenjang Sekolah Dasar. Basicedu, 6(4), 6132-6144. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3181
Ginting, D., Argiandini, S., & Suwandi , S. (2023). Analisis Kualitas Buku Teks Bahasa Indonesia Kurikulum Merdeka Belajar. Kode: Jurnal Bahasa, 12(1), 107-120. https://do i.org/10.24114/kjb.v12i1.44399
Hayati, N., & Setiawan, D. (2022). Dampak Rendahnya Kemampuan Berbahasa dan Bernalar terhadap Kemampuan Bernalar Kritis Pelajar Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8517-8528. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3650
Mu'minin, A. (2022). Analisis Rendahnya Kedisiplinan Belajar Pelajar dan Penanganannya (Studi Kasus Pelajar Kelas X SMA Enrekang). Pinisi Journal of Education, 1-11. http://eprints.unm.ac.id/26255/1/J 855_1.pdf
Murdiyanto, E. (2020). Penelitian Kualitatif. Yogyakarta Press.
Pradita, L., & Jayanti, R. (2021). Berbicara Produktif melalui Keterampilan Berbicara. NEM.
Sujinah, S., Muhammad, H., & Ngatma'in, N. (2023). Gender Bias Prespective in Indonesian Language Textbooks and Related Sosiocultural in Indonesia. 1st UMSurabaya Multidisciplinary International Conference 2021 (MICon 2021) (hlm. 535-546). Atlantis Press. https://www.atlantis-press.com/proceedings/micon-21/125986632
Wijayanto, M., Utaminingsih, S., & Fardani, M. (2023). Tugas Mandiri Siswa sebagai Implementasi Pembelajaran Kurikulum 2013 untuk Peningkatan Kualitas Mengajar Guru. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 9(2), 351-358. https://doi.org/10.32884/id eas.v9i2.1263
Yunianti, S., & Fatin, I. (2023). Analysis of Appraisal Category in 2013 Curriculum and Merdeka Curriculum. Konferensi Pendidikan Internasional (KOPI). 2, 447-453. https:// doi.org/10.32528/issh.v2i2.257
Published
2023-11-23
How to Cite
RANGGA, Bayu; NGATMAIN, Ngatmain; FATIN, Idhoofiyatul. Muatan Karakter Profil Pelajar Pancasila pada Teks Sastra Buku Cerdas Cergas Terbitan Pemerintah SMA Kelas X Kurikulum Merdeka. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, [S.l.], v. 9, n. 4, p. 1219-1228, nov. 2023. ISSN 2656-940X. Available at: <https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/1453>. Date accessed: 03 mar. 2024. doi: https://doi.org/10.32884/ideas.v9i4.1453.

Most read articles by the same author(s)