Kesalahan Morfologi dalam Teks Deskripsi Karangan Peserta Didik MTsN 1 Kota Gorontalo
Abstract
Morphology has a very important role in expressing ideas in the form of essays. However, there are many students' essays that do not pay attention to morphological aspects. The research method is descriptive qualitative. The results showed that there were (1) 10 types of morphological errors with total of 92 sentence excerpts, (2) factors causing errors, namely students' lack understanding of the rules morphological level, lack of variety in language teaching, and lack of interest in literacy. (3) solutions in minimizing errors include a direct approach, correction of classmates, habituation of morning literacy, and the use of correct Indonesian.
Downloads
References
Azhar, M. (2022). Pengantar Linguistik Modern. Jurnal Al Ma’any, 1(2), 21–30. https://jurnal .stain-madina.ac.id/index.php/almaany/article/view/1009
Muslimin, M., & Idul, R. (2020). Pengaruh Budaya Literasi Digital terhadap Pembentukan Sikap dan Karakter Masyarakat dalam Pembatasan Sosial Akibat Pandemi Covid-19. Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya, 10(3), 21–36. https://doi.org/10.37905/jbsb.v10i3.10 540
Nisa, F. T., Rahmayantis, M. D., & Sasongko, S. D. (2022). Analisis Kesalahan Berbahasa pada Tabloid Kontan Tataran Morfologi Edisi 19 Juli-25 Juli. Wacana: Jurnal Bahasa, Seni, dan Pengajaran, 6(1), 64–68. https://doi.org/10.29407/jbsp.v6i1.18331
Ntelu, A. (2021). Meningkatkan Kemampuan Menyusun Bagian-Bagian Penting dalam Ceramah Melalui Penerapan Metode Mind Mapping pada Siswa Kelas Xl IPA 4 SMA Negeri 1 Telaga Kabupaten Gorontalo Tahun Pelajaran 2019/2020. PROSIDING, 10(7485). https://repository.ung.ac.id/karyailmiah/show/7485/asna-ntelu-meningkatkan-kemampuan-menyusun-bagian-bagian-penting-dalam-ceramah-melalui-penerapan-metode-mind-mapping-pada-siswa-kelas-xl-ipa-4-sma-negeri-1-telaga-kabupaten-gorontalo-tahun-pelajaran-20192020.html
Nurcaya, N., Jumadi, J., Samad, A. G., Muhlis, M., Kadir, A., & Wahid, A. (2023). Optimalisasi Pemakaian Bahasa Indonesia dalam Karangan Narasi Siswa di SMA 9 Wajo: Analisis Kesalahan Berbahasa. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 9(2), 1583–1600. https://doi.org/10.30605/onoma.v9i2.2808
Ohi, S. F., Djou, D. N., & Muslimin, M. (2021). Interferensi Morfologi Bahasa Gorontalo pada Bahasa Indonesia Tutur Sisa dan Guru SMK Negeri 1 Kota Gorontalo. Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya, 11(3), 33–49. https://doi.org/10.37905/jbsb.v11i3.10737
Rohima, N. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Keterampilan Belajar pada Siswa. Seri Publikasi Pembelajaran, 01(01). https://doi.org/10.31219/osf.io /acxe2
Romadhan, A. D., Hakim, L., Selia, A. K. W., Ekasani, K. A., Wuarlela, M., Hiariej, C., Janggo, W. O., Kami, P., Raja, F. D., & Susanti, R. (2023). Pengantar Linguistik Umum. Intelektual Manifes Media.
Ruslan, R. F., Muin, N., & Puspitasari, A. (2023). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Interaksi Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas X MIPA 1 SMAN 1 Bantaeng. Journal on Education, 6(1), 7582–7588. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.4068
Sari, A. I. P., & Purwani, R. S. (2023). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia dalam Surat-Menyurat di Kantor Kelurahan. Jurnal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajaran), 7(1), 137–153. https://doi.org/10.31539/kibasp.v7i1.7219
Sari, N. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Morfologi dalam Acara Talk Show Rumpi No Secret di Trans TV. Student Repository STKIP PGRI Jombang. https://reposit ory.stkipjb.ac.id/index.php/student/article/view/1472/1235
Sartika, E., Azhari, A. N., & Kandoli, A. (2021). Strategi Pembelajaran Bahasa Indonesia Secara Daring di SMP 1 Kabila. JAMBURA: Elementary Education Journal, 2(2), 105–117. https://ejournal-fip-ung.ac.id/ojs/index.php/jeej/article/view/1122
Setyaningsih, A. O. (2023). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Fonologi dan Morfologi pada Teks Sinopsis Cerita Karya Siswa Kelas V SD Negeri Menuran 03 Sukoharjo. MARDIBASA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1), 71–81. https:// doi.org/10.21274/jpbsi.2023.3.1.71-81
Tarigan, T. (2021). Pengajaran Morfologi. Penerbit Angkasa.
Tarigan, H. G., & Tarigan, D. (2021). Pengajaran Analisis Kesalahan Berbahasa. Angkasa.
Widia, I. (2021). Jenis Kesalahan Bahasa Indonesia Tulis Pembelajar Asing. Artikulasi: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 76-84. https://ejournal.upi.edu/index.php /JPBSI/article/view/32530
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074
Yulia, R., & Eliza, D. (2021). Pengembangan Literasi Bahasa Anak Usia Dini. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 53–60. https://doi.org/10.29313/ga:jpaud.v5i1.8 437
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.