Pengaruh Media Powtoon Interaktif terhadap Keterampilan Membaca Siswa Kelas III SDN No. 81 Sipatana
Abstract
The purpose of this research is to find out how effective the influence of interactive powtoon media is on students' reading skills in class III at SDN No. 81 Sipatana. This research was designed as quantitative research, using pre-experimental methods and using a one group pretest-protest design. Interactive Powtoon media is used as the independent variable, and reading skills are used as the dependent variable. Hypothesis testing in this research uses the independent t test. Based on the results of the research and discussion, the research hypothesis test shows that the calculated t value = 23.065 > t table 1.680. The significant value obtained is 0.000<0.05, with the criteria that if the sig value is smaller than 0.05 then H0 is rejected then H1 is accepted. From the two criteria above, it can be concluded that H0 is rejected and H1 is accepted, which means that there is an influence of interactive powtoon media and interactive powtoon media is effective for students' reading skills in class III at SDN No. 81 Sipatana
Downloads
References
Fajriyah, L. (2018). Pengembangan Literasi Emergen Pada Anak Usia Dini. Proceedings of The ICECRS, 1(3), 165–172. https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i3.1394
Fatmawati, N. L. (2021). Pengembangan Video Animasi Powtoon Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris Usia Sekolah Dasar di Masa Pandemi. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 26(1), 65–77. https://doi.org/10.24090/insania.v26i1.4834
Harahap, D. G. S., Nasution, F., Nst, E. S., & Sormin, S. A. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2089–2098. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2400
Harianto, E. (2020). “Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa.” Jurnal Didaktika, 9(1), 2. https://jurnaldidaktika.org/
Harras, K. A. (2014). Hakikat dan Proses Membaca. Hakikat Dan Proses Membaca, 1(1), 56. http://repository.ut.ac.id/4744/1/PBIN4108-M1.pdf
Hermawan, R., Rumaf, N., & Solehun, S. (2020). Pengaruh Literasi terhadap Keterampilan Membaca pada Siswa Kelas IV SD Inpres 12 Kabupaten Sorong. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 2(1), 56–63. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v2i1.411
Luthfi Randa, N., & Shabrina Anshor, A. (2022). Pengaruh Media Animasi Terhadap Peningkatan Keterampilan Menyimak Dan Membaca Pada Kelas V SD Negeri 101933 Perbaungan. Jurnal Pusat Studi Pendidikan Rakyat, 2(1), 87–97. https://pusdikra-publishing.com/index.php/jies/article/view/436
Nasution, S. W. (2022). Asesment kurikulum merdeka belajar di sekolah dasar. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 135-142.
One, O. (2017). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Audiovisual Powtoon Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di Madrasah Aliyah (Doctoral dissertation, Tanjungpura University).
Pratiwi, C. P. (2020). Analisis keterampilan membaca permulaan siswa Sekolah Dasar: studi kasus pada siswa kelas 2 sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Edutama, 7(1), 1-8.
Puspidalia, Y. S. (2012). Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Mi/Sd Dan Alternatif Pemecahannya. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 10(1), 121. https://doi.org/10.21154/cendekia.v10i1.406
Qurrotaini, L., Sari, T. W., Sundi, V. H., & Nurmalia, L. (2020, December). Efektivitas Penggunaan Media Video Berbasis Powtoon dalam Pembelajaran Daring. In Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ (Vol. 2020).
Rahayu, W., Winoto, Y., & Rahman, A. S. (2016). Kebiasaan membaca siswa sekolah dasar (Survei aspek kebiasan membaca siswa SD Negeri 2 Pinggirsari di desa Pinggirsari kecamatan Arjasari Kabupaten Bandung). Khizanah al-Hikmah: Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, dan Kearsipan, 4(2), 152-162.
Randa, N. L., & Anshor, A. S. (2022). Pengaruh Media Animasi Terhadap Peningkatan Keterampilan Menyimak Dan Membaca Pada Kelas V SD Negeri 101933 Perbaungan. Jurnal Pusat Studi Pendidikan Rakyat, 87-97.
Sari, Y., Syahrul, R., & Rasyid, Y. (2018). Hubungan antara keterampilan membaca pemahaman dengan keterampilan menulis teks laporan hasil observasi siswa kelas X SMK Negeri 3 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(3), 446-453.
Sugiyono. (2021). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alphabeta. 2-20
Tristiantari, N. K. D., & Sumantri, I. M. (2016). Model Pembelajaran Cooperatif Integrated Reading Composition Berpola Lesson Study Meningkatkan Keterampilan Membaca Dan Menulis. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 5(2), 203. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v5i2.8493
Yuliana, S., Syahrul, R., & Yulianti, R. (2013). Hubungan Antara Keterampilan Membaca Pemahaman Dengan Keterampilan Menulis Teks Laporan Hasil Observasi Siswa Kelas X Smk Negeri 3 Padang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 446–453

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.