Peran Guru dalam Pembelajaran Abad 21 di SDN 1 Mansalean Kabupaten Banggai Laut
Abstract
Learning is a learning process built by teachers to improve moral, intellectual, and develop various abilities possessed by students, including thinking abilities, creative abilities, knowledge construction abilities, problem solving abilities, and the ability to master learning material well. The aim to be achieved in this research is to describe the role of teachers in 21st century learning at SDN 1 Mansalean, Banggai Laut Regency. This type of research uses qualitative research. The teacher has tried to carry out his role as a teacher in implementing 21st century learning at SDN 1 Mansalean by using various learning models and methods to encourage students to be more active in learning
Downloads
References
Abidin, Y. (2023). Peran Guru dalam Membina Literasi Digital Peserta Didik pada Konsep Pembelajaran Abad 21. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 408-414.
Alawiyah, F. (2013) Peran Guru Dalam Kurikulum 2013 Aspirasi: Jurnal Masalah-masalah Sosial (Vol 4, No1)
Andrian Y & Rusman. (2019). Implementasi Pembelajaran Abad 21 Dalam Kurikulum 2013. Jurnal penelitian ilmu pendidikan. VOl 1
Arfandi, A., & Samsudin, M. A. (2021). Peran Guru Pofesional Sebagai Fasilitator dan Komunikator dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Edupedia : Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 5(2), 124-132.
Fajri, M. (2017) Kemampuan Berpikir Matematis dalam Konteks Pembelajaran Abad 21 di Sekolah Dasar. Lemma Vol 3 No 2
Hariyanto, A. B., & Jannah, U. R. (2020). Revolusi Guru dalam Pembelajaran Abad 21. Sigma, 5(2), 77-84.
Juhji, J. (2016). Peran Urgen Guru dalam Pendidikan. Studia Didaktika: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 10(01)
Manizar, E. (2017). Peran Guru Sebagai Motivator dalam Belajar. Tadrib, 1(2), 204-222
Muthmainnah, A., Pertiwi, A. D., & Rustini, T. (2023). Peran Guru Dalam Mengembangkan Keterampilan Abad 21 Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(4), 41-48.
Sobarningsih, I., & Muhtar, T. (2022). Kompetensi Pedagogik Guru Abad Ke-21: Sebuah Tinjauan Peran Guru Pada Generasi Z. Journal of Syntax Literate, 7(5).
Sugiyono.2018. Metode Penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Susilo, A., & Sarkowi, S. (2018). Peran Guru Sejarah Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Arus Globalisasi. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(1), 43-50.
Syaputra E. 2018. Pembelajaran abad 21 dan penerapannya di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional SINASTEKMAPAN E-Journal.Vol 1
Tarihoran, E. (2019). Guru dalam Pengajaran Abad 21. Sapa: Jurnal Kateketik dan Pastoral, 4(1), 46-58.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.