Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbantuan Google Sites pada Materi Getaran, Gelombang, dan Bunyi

  • Sri Windi Akuba Universitas Negeri Gorontalo
  • Tirtawaty Abdjul Universitas Negeri Gorontalo
  • Nova Elysia Ntobuo Universitas Negeri Gorontalo
  • Citron S. Payu Universitas Negeri Gorontalo

Abstract

Advances in technology as a support in terms of developing student worksheets is with the help of the internet. The research objective was to determine the quality (validity, practicality and effectiveness) of Google Sites-assisted student worksheets on Vibration, Waves and Sound material. The research refers to the 4-D Model development research namely Define, Design, Development, and Dissemination. After a limited trial was carried out by 20 class VIII students at SMP Negeri 3 Gorontalo, then an extended trial was carried out by 40 class A-B students at Muhammadiyah Batudaa Middle School. The results obtained from the Google Sites-assisted student worksheets show valid, practical and effective categories.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andi Prastowo. (2012). Panduan Kreatif Membuat bahan Ajar Inovatif. Diva Press.
Aulia, P., & Yundra, E. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Menggunakan Model Predict-Observe-Explain-Explore Berbantu Fluid SIM pada Mata Pelajaran Pengendali Sistem Robotik di SMK Negeri 2 Driyorejo. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 08(3), 247–252.
Budiarso, A. (2017). Analisis Validitas Perangkat Pembelajaran Fisika Model Inquiri Terbimbing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMA pada Materi Listrik Dinamis (The Analysis of Physics Larning Device Guided Inquiry Model to Improve Student Learning Outcomes S).
Herayanti, L., Fuaddunnazmi, M., & Habibi, H. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Moodle. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 3(2), 197–206. https://doi.org/10.29303/jpft.v3i2.412
Hj. Nurmi. (2014). No Title. Jurnal Edik Informatik, 1(2), 1–6.
K.A. Nalasari, N.K. Suarni, & I.M.C. Wibawa. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Web Google Sites pada Tema 9 Subtema Pemanfaatan Kekayaan Alam di Indonesia untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 11(2), 135–146. https://doi.org/10.23887/jurnal_tp.v11i2.658
Megawati, L. Efriyanti, Supriadi, H. A. Musril, S. M. D. (2022). Perancangan Media Pembelajaran TIK Kelas XI Menggunakan Google Sites di SMA Negeri 1 Junjung Sirih. IRJE : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 164–175.
Muhammad, H., R. Eka Murtinugraha, & Sittati Musalamah. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Moodle pada Mata Kuliah Metodologi Penelitian. Jurnal PenSil, 9(1), 54–60. https://doi.org/10.21009/jpensil.v9i1.13453
Munawaroh, N., & Sholikhah, N. (2022). Pengembangan LKPD Berbasis Problem Based Learning Melalui Video Interaktif Berbantuan Google Site untuk Menstimulasi Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Ecogen, 5(2), 167. https://doi.org/10.24036/jmpe.v5i2.12860
Mustaming, Akhmad, dkk. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Memperbaiki Unit Kopling dan Komponen-Komponen Sistem Pengomperasiannya dengan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XI Otomotif SMK Negeri 2 Tarakan. Jurnal Pendidikan Vokasi: Teori dan Praktek, 3(1), 86.
Nurmanita, M. (2022). Efektivitas Pembelajaran Pancasila Berbasis Google Sites Berbantuan Quizizz untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(1), 137. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i1.644
Purboningsih, D. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Pendekatan Guided Discovery pada Materi Barisan dan Deret untuk Siswa SMK Kelas X. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika UNY 2015, 467–474.
Sridhara, R. N., & Raghunandana, M. (2019). Best Practice of Google Site Usage in Noble Group of Institutions Library and Information Center. Library Philosophy and Practice (e-Journal), 1–13. https://digitalco mmons.unl.edu/libphilprac/3695
Taufik, M., Sutrio, Syahrial, Sahidu, H., & Hikmawati. (2018). Pelatihan Media Pembelajaran Berbasis Web kepada Guru IPA SMP Kota Mataram. Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 77–81. https://jurnalfkip.unram.ac.id/index.php/JPPM/article/view/490/437
Yumiati, Y., & Noviyanti, M. (2017). Analysis of Mathematic Representation Ability of Junior High School Students in the Implementation of Guided Inquiry Learning. Infinity Journal, 6(2), 137. https://doi.org/ 10.22460/infinity.v6i2.p137-148
Published
2023-02-16
How to Cite
AKUBA, Sri Windi et al. Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbantuan Google Sites pada Materi Getaran, Gelombang, dan Bunyi. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, [S.l.], v. 9, n. 1, p. 125-134, feb. 2023. ISSN 2656-940X. Available at: <https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/1117>. Date accessed: 15 sep. 2024. doi: https://doi.org/10.32884/ideas.v9i1.1117.