Pengembangan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Goolge Sites pada Materi Getaran, Gelombang, dan Bunyi
Abstract
Assisted Guided Inquiry Model Google Sites supports and promotes learner independence during the learning process. This study aims to know the qualifications based on the effectiveness, practicality, and effectiveness of the aspects. The method used is the 4-D research and development (R&D) model. The results are as follows. 1) adequacy determined by expert verification, receipt of valid criteria; 2) Practice identified through implementation scored 84% on good criteria and learner response scored 82% on good criteria. This shows that the lesson plans meet practical standards. 3) Efficacy is determined by the activity of the learner who achieved 85% of her on good criteria and the learner s learning outcomes with the value N-gain of 0.62 on the criteria N-means gain. This indicates that the RPP is included in the valid criteria.
Downloads
References
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Putra.
Aulia, D., & Riefani, M. K. (2021). Google Site as a Learning Media in The 21st Century on the Protista Concept. Jurnal Biologi Inovasi Pendidikan (BIO-INOVED), 3(3), 173–178. https://doi.org/DOI: 10.20527/bino.v3i3.10524
Duengo, S., Latjompoh, M., & Ibrahim, M. (2020). Validitas Perangkat Pembelajaran Berorientasi Model Pembelajaran Smart pada Sistem Pencernaan Manusia untuk Melatih Kemampuan Berfikir Siswa. Jambura Edu Biosfer Journal, 2(2), 65–72. https://doi.org/DOI:https://doi.org/10.34312/jeb Journal
Dunggio, Y., Hasan, A., & Yusuf, Frida Maryati. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Inkuiri Terbimbing dalam Mereduksi Kesalahan Peserta Didik Menyelesaikan Soal Pembelahan Sel. Pro-Life, 6(1), 76–88.
Ferismayanti. (2020). Mengoptimalkan Pemanfaatan Google Sites dalam Pembelajaran Jarak Jauh Oleh: Ferismayanti, M.Pd.
Ismail, S., Yusuf, F. M., & Ahmad, J. (2020). Validitas Bahan Ajar Berbasis Model Pembelajaran the Validity of Teaching Materials Based on Guided Inquiry Learning Models on Structure and Function. 2(1), 22–29.
Iswatun, I., Mosik, M., & Subali, B. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan KPS dan Hasil Belajar Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(2), 150. https://doi.org/10.21831/jipi.v3i2.14871
Lantowa, H. D., Buhungo, T. J., & Arbie, A. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Aplikasi Zoom pada Materi Fluida Statis. ORBITA. Jurnal Hasil Kajian, Inovasi, dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 8, 21–27.
Montu, F., & Abdjul, T. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Budaya Lokal terhadap Hasil Belajar pada Materi Energi dalam Sistem Kehidupan. Jambura Physics Journal, 1(2), 78–88. https://doi.org/10.34312/jpj.v1i2.5383
Mufidatul Hasanah, T. N. (2021). Respons Siswa terhadap Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing pada Materi Kalor dan Perpindahannya. Pendidikan Sains, 9(2), 155–158.
Mursalin, N. A. C., & Ntobuo, N. E. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Kolaboratif Jire Berbasis IT (Information and Technology) Materi Suhu dan Kalor Fisika. Jurnal Ideas: Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(3), 805–812. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i2.712
Najwa, Gunawan. Sahidu Haiurnnisyah, A. H. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Quantum Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi (JPFT), 8(1), 32. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.29303/jpft.v8iSpecial Issue.3420
Oktaviani E.R. (2022). Penerapan Media Google Sites pada Pembelajaran Menulis Teks Anekdot Siswa Kelas X Teknik Pemesinan 1 SMK Negeri 13 Surabaya Eca Risky Oktaviani Abstrak. Bapala, 9(8), 237–246.
Purboningsih, D. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Pendekatan Guided Discovery pada Materi Barisan dan Deret untuk Siswa SMK Kelas X. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika UNY, 467–474.
Rahim, H. F., Suyudi, A., & Haryoto, D. (2019). Pengaruh Inkuiri Terbimbing terhadap Hasil Belajar Siswa SMA pada Materi Suhu dan Kalor. Jurnal Riset Pendidikan Fisika, 4(1), 1–6.
Rochmad. (2012). Desain Model Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika. Jurnal Kreano, 3(1).
Sari, R., Kurnia, I., & Laila, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Website Berbasis Google Sites untuk Meningkatkan Kemampuan Mengidentifikasi Nilai-Nilai Pancasila Septiana Universitas Nusantara PGRI Kediri, Indonesia Keywords: Learning Media, Websites, Google Sites, Pancasila Values. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi, 9(3), 774–785.
Sukardi. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Zainudin, R. W. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika pada Masa Pandemi Covid-19 Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis Menggunakan Aplikasi Moodle. Eduproxima: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 3(1), 43–49.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.