Penerapan Media Kahoot pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas VII SMPN 2 Wanggarasi Kabupaten Pohuwato
Abstract
This study aims to (1) describe the application of Kahoot in learning Indonesian, (2) describing student responses based on the reflection rubric on the application of Kahoot in learning Indonesian. The method used is a combination method with a descriptive research type through a qualitative approach. The results of the research show that the application of Kahoot In learning Indonesian, it is carried out through three stages of activity, namely the initial, core and final activities of learning. Student responses based on the reflection rubric on the application of Kahoot in learning Indonesian in the Agree and Strongly Agree categories, said that the appearance was attractive, easy to use, learning became easy to understand, and there was an increase in students’ motivation and interest in learning.
Downloads
References
Cahyadi, A. (2020). Pengembangan Media dan Sumber Belajar: Teori dan Prosedur. Serang: Penerbit Laksita Indonesia.
Daryanes, F., & Ririen, D. (2020). Efektifitas Penggunaan Aplikasi Kahoot sebagai Alat Evaluasi pada Mahasiswa. Journal of Natural Science and Integration, 3(2) , 172-186.
Dewayani, S., Subarna, R., & Setyowati, C. E. (2021). Buku Panduan Guru Bahasa Indonesia untuk SMP Kelas VII. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan Balitbang dan Perbukuan Kemdikbudristek.
Hasan, M., Thamrin, M. I., Rahmatullah, Pratama, M. A., & Darwis, N. W. (2021). Implementasi Pembelajaran pada Berbagai Jenjang Pendidikan di Daerah 3T pada Masa Pandemi Covid-19. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 7(3) , 47-56.
Huda, B., & Priyatna, B. (2019). Penggunaan Aplikasi Content Management System (CMS) untuk Pengembangan Bisnis Berbasis E-Commerce. Systematics, 1(2) , 81-88.
Irwan, Luthfi, Z. F., & Waldi, A. (2019). Efektifitas Penggunaan Kahoot untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 8(1) , 95-104.
Maulani, S., Nuraisyah, N., Zarina, D., Velinda, I., & Aeni, A. N. (2022). Analisis Penggunaan Video sebagai Media Pembelajaran Terpadu terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Teknologi Indonesia, 2(1) , 19-26.
Miftah, M., & Rokhman, N. (2022). Kriteria Pemilihan dan Prinsip Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis TIK Sesuai Kebutuhan Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(4) , 412-420.
Mustikawati, F. E. (2019). Fungsi Aplikasi Kahoot sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa (Semiba) (pp. 99-104). Bengkulu: Universitas Bengkulu.
Pardede, S. D., Pardede, S., & Siregar, H. A. (2022). Analisis Kegiatan Kampus Mengajar untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4) , 5422-5431.
Perdana, I., Saragi, R. E., & Ariwibowo, E. K. (2020). Persepsi Siswa terhadap Pemanfaatan Media Kahoot dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(2) , 290-306.
Ratnawati, E., & Asniawati, A. (2020). Pemberian Motivasi Melalui Cerita dan Games untuk Menumbuhkan Minat Belajar Anak Usia SD dan SMP. Dimasejati: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2) , 204-213.
Sinaga, I. T., Rahan, N. W., & Azahari, A. R. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Kahoot terhadap Motivasi Belajar Siswa SDN Nanga Bulik 6 Kabupaten Lamandau. Journal of Environment and Management, 3(1) , 55-61.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Kombinasi (Mixed Methods) Cetakan ke-10. In Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Kombinasi (Mixed Methods) (p. 402). Bandung: Alfabeta.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.