Pesan pada Puisi Negeri di Tepi Jurang Karya Fadli Zon

  • Reynol Moha Universitas Negeri Gorontalo
  • Herson Kadir Universitas Negeri Gorontalo
  • Ellayana Hinta Universitas Negeri Gorontalo

Abstract

This study aims to determine the message of democracy, economics, morals, and religion in the poem Negeri di Tepi Jurang by Fadli Zon. The approach in this research is qualitative with descriptive analysis method. The research results show that 1) the message of democracy is that people don t get space for freedom, their aspirations are no longer heard, 2) the message of the economy is that the nation is in debt, and has been hit by a pandemic, accompanied by disasters that have caused social inequality to occur, 3) the moral messages are lies, hatred, hypocrisy, and oppression is a series of moral degradation, which is contrary to the noble values of the nation, 4) Religious messages contain expressions of prayers of hope for the problems that hit the country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arwis, Ana, H., & Ibrahim, I. (2022). Analisis Struktur Fisik dan Struktur Batin Puisi dalam Antologi Puisi “Surat dari Matahari” Karya Syaifuddin Gani RR. Jurnal Bastra (Bahasa dan Sastra), 7(1) , 67-71.
Awalludin, Agustina, A., & Inawati. (2022). Struktur Batin Puisi dalam Kumpulan Puisi Yang Tersisih Karya Wiji Thukul. Lentera Pedagogi, 5(2) , 88-93.
Kamarudin, L., & Jayadi, U. (2021). Budaya Bereue Sasak Lombok sebagai Upaya Melestarikan Nilai Religius dan Jati Diri Masyarakat Montong Baan Kecamatan Sikur Lombok Timur. Berajah Journal, 1(1) , 43-49.
Kusumastuti, D. (2020). Negara, HAM, dan Demokrasi. Surakarta: Penerbit Unisri Press.
Lismanto, L., & Utama, Y. J. (2020). Membumikan Instrumen Hukum Administrasi Negara sebagai Alat Mewujudkan Kesejahteraan Sosial dalam Perspektif Negara Demokrasi. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia, 2(3) , 416-433.
Mazid, S., Nufus, A. B., & Prasetyo, D. (2022). Filosofi Nuwun Sewu sebagai Pedoman Kehidupan dalam Mencegah Tindak Kekerasan. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(4) , 1311-1322.
Meilina, Yusuf, C., & Cahyani, D. D. (2022). Struktur Batin Puisi: Pendekatan Hermeneutika. Repetisi: RIset Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1) , 54-64.
Nartin, & Musin, Y. (2022). Peran Pemerintah Daerah dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat di Masa Pandemi Covid-19 (Studi pada Kantor Camat Tinanggea Kabupaten Konawe Selatan). Sibatik Journal: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, dan Pendidikan, 1(3) , 163-172.
Pratama, N. Y., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Membentuk Moral Bangsa yang Terkikis Akibat Benturan Globalisasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1) , 962-968.
Rahmawati, N., Muslichatun, & Marizal, M. (2021). Kebebasan Berpendapat terhadap Pemerintah Melalui Media Sosial dalam Perspektif UU ITE. Widya Pranata Hukum: Jurnal Kajian dan Penelitian Hukum, 3(1) , 62-75.
Rosid, A. (2021). Nilai-Nilai dalam Sastra Anak sebagai Sarana Pembentukan Karakter. Metalingua: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(1) , 7-10.
Salsabila, A. S., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peran Guru dalam Mewujudkan Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3) , 7158-7163.
Samsu. (2021). Metode Penelitian: Teori dan Aplikasi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Mixed Methods, serta Research Development. Jambi: PUSAKA (Pusat Studi Agama dan Kemasyarakatan).
Styaningrum, F. (2021). Konsep Sistem Ekonomi Kerakyatan dalam Pemberdayaan UMKM Indonesia. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana , 656-663.
Suarta, I. M. (2022). Pengantar Bahasa dan Sastra Indonesia: Sejarah dan Perkembangannya. Denpasar: Pustaka Larasan.
Published
2023-02-28
How to Cite
MOHA, Reynol; KADIR, Herson; HINTA, Ellayana. Pesan pada Puisi Negeri di Tepi Jurang Karya Fadli Zon. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, [S.l.], v. 9, n. 1, p. 215-220, feb. 2023. ISSN 2656-940X. Available at: <https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/1216>. Date accessed: 09 oct. 2024. doi: https://doi.org/10.32884/ideas.v9i1.1216.