Analisis Model Group Investigation Mengembangkan Berpikir Kritis Siswa Era Globalisasi pada PKn
Abstract
The era of globalization requires every individual to be able to think critically in order to face challenges. This can be done by developing students' critical thinking skills through the use of appropriate learning models, namely the Group Investigation (GI) type model which supports this achievement, of course in line with the desired core Civics learning . This research is qualitative research using the literature review method. The research results show that the use of the GI model in developing students' critical thinking in Civics lessons does act as a guide for students in the current era of globalization to make a contribution to themselves, others, and even the nation.
Downloads
References
Astuti L., Muhab, S., & Darwis, Z. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Berbasis ICT terhadap Kemampuan Komunikasi Peserta Didik pada Materi Larutan Elektrolit dan Non Elektrolit. JRPK: Jurnal Riset Pendidikan Kimia, 9(1), 41–45. https://doi.org/10.21009/jrpk.091.05
Azharsyah, I. (2023). Metodologi Penelitian Ekonomi dan Bisnis Islam (Q. Aini (ed.)). PT Bumi Aksara.
Danurahman, J., & Arif, D. (2021). Kajian Kegunaan Google Classroom dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Edcomtech: Jurnal Kajian Teknologi Pendidi kan , 6(2), 254 263. https://doi.org/10.17977/um039v6i12021p254
HS, D. W. S. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (GI) untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah Siswa Kelas IV SDN 066056. Inovasi: Jurna l Ilmiah Pengembangan Pendidikan, 1(1), 27 33. https://www.neliti.com/publications/205673/penerapan-model-pembelajaran-kooperatif-tipe-group-investigation-gi-untuk-mening
Indriyani, D. (2019). Peranan Project Citizen terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiwa. JPK: Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan. 4(2), 20–29. https://doi.org/10.24269/ jpk.v4.n2.2019
Khairunisa, W., & Damayanti, S. (2023). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan bagi Suatu Negara pada Generasi Milenial Abad-21. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 9(1), 35-42. https://doi.org/10.32884/ideas.v9i1.1209
Lestari, A. C., & Annizar, A. M. (2020). Proses Berpikir Kritis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah PISA Ditinjau dari Kemampuan Berpikir Komputasi. Jurnal Kiprah, 8(1), 46–55. https://doi.org/10.31629/kiprah.v8i1.2063
Mamula, S. (2019). Penerapan Model Group Investigation untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN 86 Kota Gorontalo pada Mata Pelajaran IPS. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 5(1), 103 122. https://jurnal.ideaspublishing. co.id/index.php/ideas/article/view/180/100
Marlina, E., & Harahap, E. (2018). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Resiliensi Matematik melalui Pembelajaran Program Linier Berbantuan QM for Windows. Matematika, 17(2), 59–70. https://doi.org/10.29313/jmtm.v17i2.4431
Nufus, H. & Muliana, M. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (GI) terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dan Sikap Positif Siswa. Ar-Riyadhiyyat: Journal of Mathematics Education, 2(1), 27–37. https://doi.org/1 0.47766/arriyadhiyyat.v2i1.1398
Nugraha, I., Maslihah, S., & Misbach, I. H. (2020). Keterampilan Berpikir Kritis dan Perannya terhadap Toleransi Beragama Murid SMA. Mediapsi, 6(2), 119–131. https://doi.org/10.2 1776/ub.mps.2020.006.02.6
Nurhasanah, A., Pribadi, R. A., & Anggraeni, R. (2022). Implementasi Perencanaan Pembelajaran Menggunakan Model Group Investigation dengan Media Interaktif dalam Meningkatkan Keterampilan Menyimak pada Kelas 2 SDIT Bait Adzkia Islamic School. Jurnal Ilmiah Telaah, 7(1), 48. https://doi.org/10.31764/telaah.v7i1.6693
Nurussofiah, F. F., Karimah, U., Khodijah, S., & Nuha, N. U. (2022). Penerapan Media Sosial Sebagai Media Pemasaran Online Di Era Globalisasi. Development, 1(2), 127–143. https://doi.org/10.46773/djce.v1i2.329
Piliati, I., & Wahyuni, M., & Nurmalina, N. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 3572–3579. https://doi.org/10.31004/jptam.v7 i1.5756
Pusparini, S.T, D. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Sistem Koloid. Jurnal Riset Pendidikan Kimia, 8(1), 35-42. https://doi.org/10.21009/JRPK.081.04
Rosmalinda, N., Syahbana, A., & Nopriyanti, T. D. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal-Soal Tipe Pisa. Transformasi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 5(1), 483–496. https://doi.org/10.36526/tr.v5i 1.1185
Septikasari, R., & Rendy, N. F. (2018). Keterampilan 4C Abad 21 dalam Pembelajaran Pendidikan Dasar. Jurnal Tarbiyah Al Awlad, 8(2), 112 122. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/alawlad/article/viewFile/1597/1196.
Serano, B., & Maria, M. (2021). Implementasi Berpikir Kritis dan Kreatif dalam Pembelajaran PPKn di SMP Negeri 8 Kota Padang. Journal of Civic Education, 4(1), 87-91. http://jce.ppj.unp.ac.id/index.php/jce/article/view/475/195.
Suciono, W. (2021). Berpikir Kritis (Tinjauan Melalui Kemandirian Belajar, Kemampuan Akademik, dan Efikasi Diri). Adanu Abimata.
Sugiani. (2022). Group Investigation Model Pembelajaran Masa Kini. Yayasan Insan Cendekia Indonesia Raya. https://www.google.co.id/books/edition/GROUP_INVESTIGATION_MODEL_PEMBELAJARAN_M/FsaPEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=GROUP+INVESTIGATION&pg=PA13&printsec=frontcover
Sukiyat, S. (2019). Good Leadership: Kepemimpinan Era Globalisasi Pendidikan (S. D. F (ed.)). Jakad Media Publishing.
Ulfa, R. A., Prasetyo, D., & Marzuki, M. (2018). Pengaruh Model PBM dalam Pembelajaran PPKn terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Sikap Demokratis. Citizenship Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 6(2), 125-139. https://doi.org/10.25273/citizenship.v6 i2.3307
Wihartanti, L. V., Wibawa, R. P., Astuti, R. I., & Pangestu, B. A. (2019). Penggunaan Aplikasi Quizizz Berbasis Smartphone Dalam Membangun Kemampuan Berfikir Kritis Mahasiswa. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran, Agustus, 362-368. file:///C:/Users/Notebook/Downloads/335-1153-1-PB.pdf
Zaswita, H., Akmal, Ismail, & Suhertina. (2023). Penerapan Strategi Pembelajaran Metakognitif terhadap Keterampilan Berfikir Kritis Siswa. Tsaqifa Nusantara, 2(1), 46–56. http://dx.doi.org/10.24014/tsaqifa.v2i1.20191
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.