Hubungan Pemahaman Materi UUD Negara Republik Indonesia Tahun 1945 dengan Civic Disposition (Studi Ex-Post Facto pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Siswa Kelas VIII SMPN 20 Jakarta)

  • Hazmin Hafid Putranto Universitas Negeri Jakarta
  • Abhi Rachma Ramadhan Universitas Negeri Yogyakarta
  • Riska Nuriyani Universitas Negeri Yogyakarta
  • Muhammad Lathief Dwi Putra Universitas Negeri Jakarta
  • Ismi Adnin Universitas Pendidikan Indonesia

Abstract

The problem of civic character, or what is commonly known as civic disposition, is not an open secret and has become a major concern of various nations and countries. So this research was born with the aim of exploring the relationship between understanding the material of the 1945 Constitution of the Republic of Indonesia and civic disposition in class VIII students at SMPN 20 Jakarta. A quantitative method with an ex-post facto approach was used, involving 323 students as a population using random sampling techniques and producing 179 respondents. The research begins with testing the instrument, then its validity and reliability. So it shows understanding of the material with an average of 23.87 (78.77%) and civic disposition 100.80 (77.09%). Statistical analysis confirmed the existence of a positive and significant relationship between the two (rcount > rtable, 0.186 > 0.145, significance 0.01 < 0.05), with a coefficient of determination of 7.7%. The implication is that this research highlights the importance of understanding Constitutional material in forming students' civic disposition, although its contribution is low but significant.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bukoting, S. (2023). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan untuk Mengembangkan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Educator: Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik dan Kependidikan, 3(2), 70–82. https://doi.org/10.51878 /educator.v3i2.2389
Destriani, D., Damanhuri, D., & Juwandi, R. (2020). Pengaruh Media Sosial terhadap Perubahan Sikap dan Moral Peserta Didik dalam Perspektif Watak Kewarganegaraan (Civic Disposition). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 3(1), 231–240. https: //jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/view/9936/6452
Dewanto, R., Ramadhan, A. R., Firdaus, F. F., Mozrapa, E. S., & Hidayat, T. (2023). Menumbuhkan Sikap Karakter Kebangsaan Melalui Pendidikan Sejarah pada Era Disrupsi Abad-21. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 9(2), 343-350. https://doi.org/1 0.32884/ideas.v9i2.1307
Feriandi, Y. A., & Harmawati, Y. (2018). Analisis Penguasaan Kompetensi Kewarganegaraan pada Mahasiswa PPKn Universitas PGRI Madiun. Jurnal Citizenship: Media Publikasi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 1(2), 76-83. http://dx.doi.org/10.12928/cit izenship.v1i2.13620
Halimah, L. (2018). Pengaruh Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan terhadap Nasionalisme Peserta Didik Sekolah Menengah Kota Cimahi. Pedagogia: Jurnal Ilmu Pendidikan, 16(3), 209–224. https://ejournal.upi.edu/index.php/pedagogia/article/downlo ad/13242/pdf
Halimah, L., & Nurlela, K. (2020). Representasi Civic Disposition melalui Pendekatan Moral pada Anak Didik Pemasyarakatan di Lembaga Pembinaan Khusus Anak (LPKA) Sukamiskin Provinsi Jawa Barat. JPK: Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 5(1), 34–43. http://dx.doi.org/10.24269/jpk.v5.n1.2020.pp34-43
Julaeha, E., Damanhuri, D., & Juwandi, R. (2021). Hubungan Antara Keaktifan dalam OSIS dengan Sikap Kepemimpinan Siswa sebagai Perwujudan Civic Disposition. Lentera: Jurnal Kajian Bidang Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), 14–18. https://doi.org/10.563 93/lentera.v1i1.115
Karepouwan, R. M., Pasandaran, S., Pangalila, T., & Tuerah, P. R. (2023). Optimalisasi Manajemen Sekolah sebagai Lingkungan Belajar dalam Pembentukan Civic Disposition. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 1155–1162. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5 i2. 4959
Khairunisa, W., & Damayanti, S. (2023). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan bagi Suatu Negara pada Generasi Milenial Abad-21. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 9(1), 35-42. https://doi.org/10.32884/ideas.v9i1.1209
Kusumawardani, F., Akhwani, A., Nafiah, N., & Taufiq, M. (2021). Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Pancasila melalui Keteladanan dan Pembiasaan di Sekolah Dasar. Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraaan, 6(1), 1–10. https://doi.org/10.24269/jpk.v6.n1 .2021.pp1-10
Latipa, L., Sulistyarini, S., & Atmaja, T S. (2022). Pembentukan Civic Disposition pada Peserta Didik di Madrasah Aliyah Negeri Kota Singkawang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 11(7), 507–518. https://dx.doi.org/10.26418/jppk.v11i7.55984
Muetterties, C., DiGiacomo, D., & New, R. (2022). Recentering Civics. Democracy & Education, 30(1), 1–14. http://democracyeducationjournal.org/home/vol30/iss1/3
Mulyono, B. (2017). Reorientasi Civic Disposition dalam Kurikulum Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Upaya Membentuk Warga Negara yang IDeal. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 14(2), 218–225. https://doi.org/10.21831/civics.v14i2. 17007
Nurmayanti, A., & Ismail, M., Sawaludin, S., & Yuliatin, Y. (2023). Implementasi Program Sabtu Budaya sebagai Penguatan Civic Disposition di SMP Negeri 15 Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1), 602-612.https://doi.org/10.29303/jipp.v8i1b.1260
Nursanti, N. N. P., Handayani, H., Paramita, C., Tofanie, S., & Ramadhan, A. R. (2023). Urgensi Pendidikan Karakter dalam Membentuk Digital Citizenship yang Kritis. Educatio, 18(1), 129–142. https://doi.org/10.29408/edc.v18i1.14054
Parwati, Y., Saylendra, N. P., & Nugraha, Y. (2023). Efektivitas Pembelajaran Pendidikan Pancasila dalam Meningkatkan Civic Disposition Siswa pada Kurikulum Merdeka. De Cive: Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 3(9), 29–35. https: //doi.org/10.56393/decive.v3i9.1782
Prasetyo, D., Marzuki, M., & Riyanti, D. (2019). Pentingnya Pendidikan Karakter melalui Keteladanan Guru. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS dan PKN, 4(1), 19-32. https://do i.org/10.15294/harmony.v4i1.31153
Quigley, C., Buchanan, J. J. H., & Bahmueller, C. F. (1991). Civitas: A Frame Work for Civic Education. Center for Civic Education.
Rahmatiarani, L., & Saylendra, N. P. (2021). Pembentukan Civic Disposition Peserta Didik Berbasis Kompetensi Abad Ke-21. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 6(2), 54-63. https://do i.org/10.21067/jmk.v6i2.6216
Ramadhan, A. R., Afif, A., Chaerani, A., & Putranto, H. H. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi pada Mata Pelajaran PPKn dalam Mewujudkan Merdeka Belajar di SMP Labschool Jakarta. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 9(2), 417-426. https:// doi.org/10.32884/ideas.v9i2.1278
Ramdhan, M. (2021). Metode Penelitian. Cipta Media Nusantara.
Rohman, D. (2019). Membumikan Pendidikan Karakter DEngan Paradigma Integratif di Madrasah Ibtidaiyah (MI). K-Media.
Waldi, A., Reinita, R., Ladiva, H. B., & Luthfi, Z. F. (2019). Penguatan Civic Disposition (watak Kewarganegaraan) bagi Guru Sekolah Dasar dalam Mempersiapkan Generasi Muda pada Era Revolusi Industri 4.0. JP-Ipteks: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 15–23.http ://jipteks.ppj.unp.ac.id/index.php/ipteks/article/view/12/11
Published
2024-06-27
How to Cite
PUTRANTO, Hazmin Hafid et al. Hubungan Pemahaman Materi UUD Negara Republik Indonesia Tahun 1945 dengan Civic Disposition (Studi Ex-Post Facto pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Siswa Kelas VIII SMPN 20 Jakarta). Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, [S.l.], v. 10, n. 1, p. 103-112, june 2024. ISSN 2656-940X. Available at: <https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/1818>. Date accessed: 02 oct. 2025. doi: https://doi.org/10.32884/ideas.v10i1.1818.

Most read articles by the same author(s)